07-02-2023, 08:16 PM
ציטוט:
- אני לא מבין מה הבעיה בזה?
אם יש קהל שרוצים לקנות פלאפון כשר אז מה הבעיה בזה שרבנים לוקחים כסף על הכשר? זו העבודה שלהם- לוודא שהפלאפונים באמת כשרים... כנ"ל לגבי כשרות, אנשים עובדים ובודקים את כל המזון ויש משגיחים שנמצאים במפעלים ובמסעדות, זו העבודה שלהם אז למה שלא ייקחו כסף?
עם זה אין לי בעיה.
אבל יש לי בעיה עם כל סוגי הכשרות למיניהם. אין דבר כזה "כשר לייט", או שזה כשר או שלא כשר.
במלפפונים או בחסה, המושג "כשר" לא תופס, זה לא כתוב בתורה.
ה"כשרויות" למיניהן הומצאו ע"י רבנים שונים שחשבו איך לגזור קופונים מקהל המאמינים שלהם.
זה מזכיר לי את עניין הקמאות שחלק מהרבנים היו מחלקים וגובים כסף, כאשר הם בעצם ידעו שהקמאות האלה עוזרות כמו "כוסות רוח למת".
- אני חולק עליך צבי, לדעתי זה תלוי גם בילד עצמו וברגישות שלו, ולא רק בחינוך.
אתה יכול לחלוק אבל אז אשאל אותך מי הוא בדיוק "הילד עצמו" האם אישיותו של הילד לא עוצבה ע"י החינוך?
אולי אנחנו צריכים לברר לעצמינו את המושג "חינוך?
אם כן, אני מגדיר כך: חינוך הוא לא רק שיעורי החינוך בביה"ס או ההרגלים שקבלת במוסדות השונים.
חינוך הוא תהליך שנמשך במשך כל שנות החיים שלנו, ובו מתבצעת למידה ורכישת ידע, מיומנות, דרכי חשיבה, ערכים ודעות.
אפשר להגיד שבתהליך החינוכי האדם רוכש לעצמו מצבור של פעולות מכוונות שמשפיעות על התנהגותו ועל עיצוב אישיותו.
לדוגמה, הוראה עם חשיבה ברמה גבוהה מכוונת לעיצוב תודעת האדם ופיתוח דרכי החשיבה שלו בצורה רפלקטיבית וביקורתית.
לכן, כשאת אומר "הילד עצמו" בעצם הכוונה היא לכל מצבור הערכים והאישיות שנבנה במשך חייו באמצעות החינוך.
לא תמיד החינוך הוא פורמלי ובעצם החינוך הבלתי פורמלי יעיל יותר.
- "משמר הצניעות" ודברים דומים לזה לא מייצגים בכלל את החברה החרדית, זה דברים שיש אותם אצל קומץ קטן מאוד ורוב החרדים מתנגדים לגישה הזו, אבל מה לעשות שדווקא הקומץ הזה הוא זה שמיוצג בתקשורת ועליו שומעים הכי הרבה (כנראה בגלל שהוא מספק הרבה חומר מעניין)
כנראה שאנחנו לא חיים באותה מדינה.
לא מדובר בקומץ (משום מה תמיד כשיש דברים שליליים בחברה החרדית אומרי שמדובר ב"קומץ") אלא ברוב החברה החרדית ובמיוחד החרדים הקיצוניים יותר. אמנה לך אחדים מהם: הפלג הירושלמי, חלק מהחסידויות, כתות זרמים וקבוצות ביהדות כגון הסקריקים ואלה שמכונים "נשות הטליבנים", חסידות גור, חסידות ברסלב ויתכן שיש עוד שאינני זוכר כרגע זה.
- האם הרב צריך לגנות כל מעשה אלימות באופן פרטני?
ברור שכן שהרי הוא מנהיג הדור שאחריו נוהרים חסידיו, שועים את דברים וסוגדים לו. יש לו השפעה רבה ולכן הוא מחויב להביע את דעתו.
- חוץ מזה אתה לא יכול להביא לי ראיה מזה שמביאים רב אחד והוא לא מתנגד, יש עוד המון רבנים וזה שהוא לא מתנגד זה לא אומר כלום (אני גם לא כל-כך מכיר את הרב הזה מה הוא ומי הוא...)
ברור, זו רק דוגמה אחת מיני רבות.
אני אומר לך בעצמי שאם בחור מהישיבה שלי ילך לבצע וונדליזם או אפילו למנוע כניסת לקוחות לחנות פלאפונים רוב הסיכויים שיעיפו אותו מהישיבה, וכך גם בכל הישיבות שאני מכיר ויש לי שם חברים.
כל הכבוד לישיבה שלך (אגב, לאיזה זרם היא משתייכת?) כנראה שאתה ממש לא מכיר את כל הזרמים החרדיים כפי שאת חלקם הזכרתי לעיל.
גם כאן, אספר לך מקרה אישי: נסעתי לכיוון טבריה וברמזור של צומת גולני ביקש ממני חרדי (לפי הלבוש כנראה שהיה מחסידי ברסלב) שאכניס אותו למכונית (טרמפ). אמרתי לו שימתין אחרי הצומת כי אסור להעלות נוסעים ברמזור.
התגובה שלו הייתה הכנסת האגרוף שלו דרך החלון אל מול הפרצוף שלי, כאילו שהוא רומז לי "הייתי נותן לך אגרף בפרצוף".
אציין שהיו איתו חרדים נוספים ששתקו ולא ניסו להניא אותו ממעשיו.
נכון שזה מקרה בודד אבל לא חסרים מקרים נוספים.
זה רק מוכיח שהחינוך החרדי לא שונה מהחינוך החילוני וגם בו יש רבים שסוטים מהדרך הישרה.