הערה: המדריך מתאים לבניית מדגרה פשוטה לרוב העופות אך לא לכולם
חשוב לדעת שישנם מספר עקרונות חשובים שהדוגרת בטבע מספקת לביצים.
כשאנו מדגירים ביצים אנחנו בעצם "מנסים" לחקות את דגירת האם על הביצים, מה שאומר שאנו החיקוי והאם שדוגרת היא "המקור", אולי אנו עשויים להיות טובים יותר מהאם בגידול האפרוחים אך לעולם לא נהיה טובים יותר בהדגרת הביצים (זו רק דעתי ואני בטוח שיהיו כאלו שיסברו אחרת)
העקרונות:
כשאנו מדגירים ביצים אנחנו בעצם "מנסים" לחקות את דגירת האם על הביצים, מה שאומר שאנו החיקוי והאם שדוגרת היא "המקור", אולי אנו עשויים להיות טובים יותר מהאם בגידול האפרוחים אך לעולם לא נהיה טובים יותר בהדגרת הביצים (זו רק דעתי ואני בטוח שיהיו כאלו שיסברו אחרת)
העקרונות:
- טמפרטורה קבועה של – 37.5 למרבית ביצי העופות דוגרי הקרקע, (ישנם ביצי עופות/ציפורים הדורשות טמפרטורות שונות).
- לחות יחסית גבוהה: 50% במשך 18 הימים הראשונים ולמשך שלושת הימים אחרונים מעלים את הלחות ל- 65%-75%.
- היפוך/הטיה/גלגול ביצים: מתבצע אחת ל- 3-4 שעות במטרה לשנות את תנוחת הביצה, בכדי שתקבל חימום מכל הכיוונים ושהעובר יתפתח כראוי.
- אוורור: יש לדאוג לאוורור למדגרה.
- סבלנות.
המדגרה מורכבת מהחלקים האלה:
- גוף המדגרה.
- גוף חימום, שכולל גם תרמוסטט.
- מאווררים.
- קערת מים.
- מסובב ביצים.
גוף המדגרה:
חשוב שגוף המדגרה יהיה עשוי מחומרים מבודדים (קלקר או עץ) בכדי שיוכל לשמור על הטמפרטורה והלחות בפנים, כמו כן - לבודד את המדגרה מהשפעות הטמפרטורה החיצוניות.
אני ממליץ שתהה גישה מספיק נוחה להכניס את היד פנימה.
גוף המדגרה יחולק למספר אזורים:
חשוב שגוף המדגרה יהיה עשוי מחומרים מבודדים (קלקר או עץ) בכדי שיוכל לשמור על הטמפרטורה והלחות בפנים, כמו כן - לבודד את המדגרה מהשפעות הטמפרטורה החיצוניות.
אני ממליץ שתהה גישה מספיק נוחה להכניס את היד פנימה.
גוף המדגרה יחולק למספר אזורים:
- אזור הביצים (מוגן ושמור מפני דברים חדים/חמים/מסוכנים) בכדי להגן על האפרוחים לאחר שיבקעו.
- אזור קערת מים – ליצירת לחות במדגרה (חשוב שיהיה נגיש למילוי וקרוב לגוף החימום ליצירת לחות).
- אזור לגוף החימום (מרוחק ככל האפשר מכל הביצים).
- אזור שמיועד למאוורר (קרוב לגוף החימום כדי שיפזר את האוויר החם באופן שווה ככל האפשר במדגרה).
אוורור
יש להתקין מאוורר בזווית כזו שיספק אוורור במידה שווה ככל האפשר בכל חלל המדגרה ובכך יצור טמפרטורה אחידה באזור הביצים.
מומלץ לשים אותו קרוב לגוף החימום שיעביר את החום משם אל יתר חלקי המדגרה, אך לא קרוב מידי שלא יעלה באש.
מאחר והביצים נושמות (דרך נקבוביות קטנטנות), מהרגע שהטילו אותן יש לדאוג גם לאוורור חיצוני, כלומר - לפתוח פתח קטן שממנו יכנס אוויר חיצוני למדגרה.
לחות
את הלחות ניתן ליצור בקלות ע"י הנחת קערת מים בתוך המדגרה.
מאחר וסוגים שונים של עופות ותהליכים שונים בהתפתחות העובר דורשים אחוזי לחות שונים, יש לדאוג לכך שתהה אפשרות מהירה לשינוי אחוזי הלחות בעת הצורך.
שינוי אחוזי הלחות פשוט ביותר:
יש להתקין מאוורר בזווית כזו שיספק אוורור במידה שווה ככל האפשר בכל חלל המדגרה ובכך יצור טמפרטורה אחידה באזור הביצים.
מומלץ לשים אותו קרוב לגוף החימום שיעביר את החום משם אל יתר חלקי המדגרה, אך לא קרוב מידי שלא יעלה באש.
מאחר והביצים נושמות (דרך נקבוביות קטנטנות), מהרגע שהטילו אותן יש לדאוג גם לאוורור חיצוני, כלומר - לפתוח פתח קטן שממנו יכנס אוויר חיצוני למדגרה.
לחות
את הלחות ניתן ליצור בקלות ע"י הנחת קערת מים בתוך המדגרה.
מאחר וסוגים שונים של עופות ותהליכים שונים בהתפתחות העובר דורשים אחוזי לחות שונים, יש לדאוג לכך שתהה אפשרות מהירה לשינוי אחוזי הלחות בעת הצורך.
שינוי אחוזי הלחות פשוט ביותר:
* ככל ששטח הפנים של הקערה גדול יותר תהה יותר לחות.
* ככל שקערת המים קרובה לגוף החימום תהה יותר לחות.
* ככל שפתח האוורור החיצוני קטן יותר תהה יותר לחות - ולהפך.
* מאחר ואחוזי הלחות משתנים ממצב למצב יש לברר לגביי אחוזי הלחות לזמנים שונים בהתפתחות העובר ולסוגי העופות השונים.
אזור הביצים והיפוכם
אחד הדברים החשובים בהדגרה הוא היפוך הביצים, מאחר והאם הדוגרת עושה זו בעצמה אנו מחקים אותה ועושים זו בדרכים שונות.
הדרך הנפוצה והנוחה ביותר היא למקם כל ביצה בצורה הפוכה (על הקדקוד) על מגש מתנודד והטיית הביצה ב-45 מעלות לכל צד לפחות 5 פעמים ביום.
הקפידו להניח את הביצים עם שק האוויר (החלק הרחב של הביצה) כלפי מעלה תמיד!
דרך נוספת היא לבנות משטח שעליו יונחו הביצים ומספר גלילים שינועו בין הביצים קדימה ואחורה ויגלגלו אותן.
ישנן דרכים נוספות אוטומטיות וידניות פשוטות ומסובכות תבחרו במה שתרצו והעיקר הוא שהביצים ינועו לפחות 5 פעמים ביום (גם זה נתון לוויכוח) ושמתקן הסיבוב לא יהווה סיכון לאפרוחים העתידים לבקוע.
זהו עד כאן המדריך הקצר לבניית מדגרה פשוטה.
על כל שאלה בנושא אשמח לעזור ואם לא אצליח יש כאן בפורום לא מעט אנשים שישמחו לסייע.
מקווה שהייתי לעזר, ואם מישהו חושב אחרת לגביי הדברים שנכתבו מוזמן להוסיף ולהחכים גם אותי.
כל הידע שצברתי בנושא ונכתב לעיל הוא מניסיון אישי וממנהלי הפורומים הגדולים בארץ לעופות נוי.
רוב תודות יעקב ואודי.
מי שמעוניין לבנות מדגרה מקצועית, כדאי לו לעיין בתמונות שלמטה, תחת הכותרת: המדגרה המקצועית הראשונה שלי (כולל עלויות)
לאחרונה התבקשתי מאחד מחברי הפורום לבנות לו מדגרה.
לאחר שהוא קיבל ממני רשימת קניות, שב אליי (לאחר פחות מיומיים) עם כל רשימת המצרכים ומאחר והיה לי מעט פנאי, היום סיימתי את מלאכת בניית המדגרה והרי התמונות לפניכם.
כמובן שזה לא הכל, יש לסדר מיקום למגלגל הביצים, להוסיף קערת מים ליצירת לחות, לפתוח חלון פתח עליון לגישה מהירה וכניסת אויר חיצוני למדגרה, ולהשיג ביצים.
אגב זהו העתק קרוב מאוד למדגרה שלי, שהוכיחה 100% בקיעה מביצים שהוטלו בלול של יעקב.
אני דיי בטוח שזו תוכיח את עצמה לא פחות טוב.
מידע נוסף, כאן: עופות נוי- הדגרת ביצים
* ככל שפתח האוורור החיצוני קטן יותר תהה יותר לחות - ולהפך.
* מאחר ואחוזי הלחות משתנים ממצב למצב יש לברר לגביי אחוזי הלחות לזמנים שונים בהתפתחות העובר ולסוגי העופות השונים.
אזור הביצים והיפוכם
אחד הדברים החשובים בהדגרה הוא היפוך הביצים, מאחר והאם הדוגרת עושה זו בעצמה אנו מחקים אותה ועושים זו בדרכים שונות.
הדרך הנפוצה והנוחה ביותר היא למקם כל ביצה בצורה הפוכה (על הקדקוד) על מגש מתנודד והטיית הביצה ב-45 מעלות לכל צד לפחות 5 פעמים ביום.
הקפידו להניח את הביצים עם שק האוויר (החלק הרחב של הביצה) כלפי מעלה תמיד!
דרך נוספת היא לבנות משטח שעליו יונחו הביצים ומספר גלילים שינועו בין הביצים קדימה ואחורה ויגלגלו אותן.
ישנן דרכים נוספות אוטומטיות וידניות פשוטות ומסובכות תבחרו במה שתרצו והעיקר הוא שהביצים ינועו לפחות 5 פעמים ביום (גם זה נתון לוויכוח) ושמתקן הסיבוב לא יהווה סיכון לאפרוחים העתידים לבקוע.
זהו עד כאן המדריך הקצר לבניית מדגרה פשוטה.
על כל שאלה בנושא אשמח לעזור ואם לא אצליח יש כאן בפורום לא מעט אנשים שישמחו לסייע.
מקווה שהייתי לעזר, ואם מישהו חושב אחרת לגביי הדברים שנכתבו מוזמן להוסיף ולהחכים גם אותי.
כל הידע שצברתי בנושא ונכתב לעיל הוא מניסיון אישי וממנהלי הפורומים הגדולים בארץ לעופות נוי.
רוב תודות יעקב ואודי.
מי שמעוניין לבנות מדגרה מקצועית, כדאי לו לעיין בתמונות שלמטה, תחת הכותרת: המדגרה המקצועית הראשונה שלי (כולל עלויות)
לאחרונה התבקשתי מאחד מחברי הפורום לבנות לו מדגרה.
לאחר שהוא קיבל ממני רשימת קניות, שב אליי (לאחר פחות מיומיים) עם כל רשימת המצרכים ומאחר והיה לי מעט פנאי, היום סיימתי את מלאכת בניית המדגרה והרי התמונות לפניכם.
כמובן שזה לא הכל, יש לסדר מיקום למגלגל הביצים, להוסיף קערת מים ליצירת לחות, לפתוח חלון פתח עליון לגישה מהירה וכניסת אויר חיצוני למדגרה, ולהשיג ביצים.
אגב זהו העתק קרוב מאוד למדגרה שלי, שהוכיחה 100% בקיעה מביצים שהוטלו בלול של יעקב.
אני דיי בטוח שזו תוכיח את עצמה לא פחות טוב.
המדגרה המקצועית הראשונה שלי - מומלץ מאוד למי שלא חושש לקחת אתגרים
אמנם יש הרבה מה לשנות (להחליף נורה לגוף חימום), אבל היא בהחלט התקדמות משמעותית.
להלן שלבי הבניה מתוארות בתמונות.
סיימתי בשעה טובה את המלאכה והמדגרה החלה בסיבוב הראשון שלה.
בינתיים הכל בסדר, ממתין לתוצאות ראשונות בעוד 16 יום.
- כאשר אני מכניס את תקע המדגרה בפעם הראשונה לחשמל מתחיל תהליך בדיקה שמדליק את המנורה במשך 3 שניות.
- לאחר מכן המנוע רץ לפרק זמן קצר (להבטיח כי מנגנוני המדגרה תקינים).
- לאחר מכן מתחיל מצב העבודה של המדגרה.
- כל שעתיים וחצי הביצים מוזזות במעט (המנוע עובד במצב של STEPER, לאט מאד). המערכת מבוססת על מיקרובקר PIC18
- תהליך הבדיקה מתבצע עם חיבור המדגרה לשקע החשמל כדי לבדוק שכל החלקים במדגרה עובדים (המנוע מסתובב במהירות גבוהה יחסית - שלא במצב עבודה רגיל).
- במצב של STEPER המנוע מוזז ב"צעדים" (STEP), תהליך זה מתבצע כל 3 שעות בערך (לא מצולם בסרטון).
- PWM- המתח מועבר למנוע בצורה מקוטעת (לא מקבל מתח קבוע), פעם יש מתח פעם אין מתח בקצב כזה שהמנוע מקבל 10% מהאנרגיה (אפשר לשנות את זה כמובן) ולא 100%. (לדוגמא: בתהליך הבדיקה מועברים 80% מהאנרגיה למנוע).
להרחבת הנושא ולהעמיק יותר, תוכלו לחפש בויקיפדיה: Pulse-width modulation
- מיקרו בקר (בקר אלקטרוני) זהו "המוח" של המערכת הוא דוגם את הטמפרטורה לפי קצב שאני קבעתי לו ומכבה ומדליק את המנורה בהתאם, כמו כן הוא יוצר את אות PWM הנ"ל לפי פרקי זמן שהגדרתי לו.
יוצרים חיים/מדגרה ביתית - הדגמה
אני מקווה שהתמונות, מפרטות הרבה יותר ממילים, את הדרך בה אני מסובב את הביצים.
אגב את הקרדיט למציאת המנוע מגיע לחבר בשם אורן, במשך כמעט שנה חיפשתי מנוע חזק שיבצע סיבוב כה איטי והוא נתן את הרעיון.
תיהנו.
- חיבור בקר דיקסל
קחו בחשבון שזהו חיבור שמתאים לרוב דגמי הבקרים של דיסקל.
אם יש עוד בעיות אתם מוזמנים ליצור קשר ב- 054-2262086
- הערה ל- dror
לא צריך להיות מהנדס אלקטרוניקה בכדי להשתמש במנוע צעדים (סטפר), יש היום סטפרים פשוטים שאפשר לחבר לכל מנוע הסיבה לכך שבחרתי את המנוע הזה היא מאחר ותמסורת גלגלי השיניים שלו כל כך גדולה, שהמנוע הקטנטן (שצורך אנרגיה מעטה בלבד) יכול להרים 70KG מה שאומר שהוא יכול למשוך ולדחוק בקלות את מגש הביצים.
דבר שמנועים גדולים בהרבה ממנו (עם סטפר ובלי) נכשלו בו, מה גם שקצב הסיבוב של המנוע מושלם להזזת ביצים עם המנוע הזה הצלחתי להזיז 35 ביצי אווז כאשר מנוע ממש חזק ורציני נתקע עם 15 ביצים.
להלן שלבי הבניה מתוארות בתמונות.
סיימתי בשעה טובה את המלאכה והמדגרה החלה בסיבוב הראשון שלה.
בינתיים הכל בסדר, ממתין לתוצאות ראשונות בעוד 16 יום.
עלויות של חלקים לבניה עצמית:
(כל המחירים הם מאלקטרו קור בבית שאן - נכונים לתאריך: 20/9/2008 טלפון 04-6584934)
(כל המחירים הם מאלקטרו קור בבית שאן - נכונים לתאריך: 20/9/2008 טלפון 04-6584934)
- בקר טמפרטורה דיקסל: כ 200 =11pt₪
- כבל חימום גמיש: 21 =11pt₪ למטר (40W), הכמות תלויה בגודל המדגרה.
- מד טמפרטורה משולב עם מד לחות (אפשר גם שלא יהיו משולבים) - 20-40 =11pt₪, (ניתן להשיג באלקטרו קור)
- מאוורר 120 מ"מ של מחשב: 35-80 =11pt₪, צריך להוסיף גם שנאי 12V.
- גוף המדגרה: אפשר להשיג בחינם, אם משתמשים בתא של מקפיא או מקרר קטן. לחילופין, אפשר לבנות לבד מלוחות סנדביץ מצופים פורמיקה.
- היפוך ביצים - אני עדיין מתמודד עם הבעיה כך שאין לי מחיר סופי.
- מגש עם היפוך ביצים אוטומטי ל- 42 ביצי תרנגולת או 120 ביצי שליו, עולה באיביי כ- 45$, אבל מבקשים עוד 50$ על משלוח לארץ + המנוע הוא 110V כך שצריך לקנות גם שנאי שעולה עוד כמאה ₪.
מומלץ לקנות מגש כזה עבור המתח שמשתמשים בארץ (220V).
- משלוח לארה"ב עולה כ- 15$.
כאמור, אפשר להזמין גרסת 220V, כך שאם יש לך אפשרות לשלוח לארה"ב ומשם לארץ, כדאי לפנות ישרות למפעל.
התוספות של dror
- כאשר אני מכניס את תקע המדגרה בפעם הראשונה לחשמל מתחיל תהליך בדיקה שמדליק את המנורה במשך 3 שניות.
- לאחר מכן המנוע רץ לפרק זמן קצר (להבטיח כי מנגנוני המדגרה תקינים).
- לאחר מכן מתחיל מצב העבודה של המדגרה.
- כל שעתיים וחצי הביצים מוזזות במעט (המנוע עובד במצב של STEPER, לאט מאד). המערכת מבוססת על מיקרובקר PIC18
- תהליך הבדיקה מתבצע עם חיבור המדגרה לשקע החשמל כדי לבדוק שכל החלקים במדגרה עובדים (המנוע מסתובב במהירות גבוהה יחסית - שלא במצב עבודה רגיל).
- במצב של STEPER המנוע מוזז ב"צעדים" (STEP), תהליך זה מתבצע כל 3 שעות בערך (לא מצולם בסרטון).
- PWM- המתח מועבר למנוע בצורה מקוטעת (לא מקבל מתח קבוע), פעם יש מתח פעם אין מתח בקצב כזה שהמנוע מקבל 10% מהאנרגיה (אפשר לשנות את זה כמובן) ולא 100%. (לדוגמא: בתהליך הבדיקה מועברים 80% מהאנרגיה למנוע).
להרחבת הנושא ולהעמיק יותר, תוכלו לחפש בויקיפדיה: Pulse-width modulation
- מיקרו בקר (בקר אלקטרוני) זהו "המוח" של המערכת הוא דוגם את הטמפרטורה לפי קצב שאני קבעתי לו ומכבה ומדליק את המנורה בהתאם, כמו כן הוא יוצר את אות PWM הנ"ל לפי פרקי זמן שהגדרתי לו.
יוצרים חיים/מדגרה ביתית - הדגמה
אני מקווה שהתמונות, מפרטות הרבה יותר ממילים, את הדרך בה אני מסובב את הביצים.
אגב את הקרדיט למציאת המנוע מגיע לחבר בשם אורן, במשך כמעט שנה חיפשתי מנוע חזק שיבצע סיבוב כה איטי והוא נתן את הרעיון.
תיהנו.
- חיבור בקר דיקסל
קחו בחשבון שזהו חיבור שמתאים לרוב דגמי הבקרים של דיסקל.
אם יש עוד בעיות אתם מוזמנים ליצור קשר ב- 054-2262086
- הערה ל- dror
לא צריך להיות מהנדס אלקטרוניקה בכדי להשתמש במנוע צעדים (סטפר), יש היום סטפרים פשוטים שאפשר לחבר לכל מנוע הסיבה לכך שבחרתי את המנוע הזה היא מאחר ותמסורת גלגלי השיניים שלו כל כך גדולה, שהמנוע הקטנטן (שצורך אנרגיה מעטה בלבד) יכול להרים 70KG מה שאומר שהוא יכול למשוך ולדחוק בקלות את מגש הביצים.
דבר שמנועים גדולים בהרבה ממנו (עם סטפר ובלי) נכשלו בו, מה גם שקצב הסיבוב של המנוע מושלם להזזת ביצים עם המנוע הזה הצלחתי להזיז 35 ביצי אווז כאשר מנוע ממש חזק ורציני נתקע עם 15 ביצים.
מידע נוסף, כאן: עופות נוי- הדגרת ביצים