צבעים:
הציור הנוכחי, של מיקה התוכית שלי (נכון שהיא מקסימה?), צויר בצבעי שמן, אך אלו צבעים יקרים שמתייבשים לאט מאד ולכן לא רצוי להתחיל איתם.
לעומת זאת, צבעי אקרילית הם צבעים נוחים מאד, אינם יקרים באופן יחסי ומביאים לתוצאות טובות. רצוי לרכוש כמה שיותר גוונים בהתאם לצבעי התוכי ולרקע שבו אנו מעוניינים, מפני שבערבוב צבעים פעמים רבות קשה להגיע לגוון מדויק. במידה שקניית צבעים רבים אינה אפשרית, יש להצטייד, לכל הפחות, בשלושת צבעי היסוד (כחול, אדום וצהוב) ובנוסף לכך בשחור ולבן.
הציוד הנדרש כדי להתחיל לצייר:
הציור הנוכחי, של מיקה התוכית שלי (נכון שהיא מקסימה?), צויר בצבעי שמן, אך אלו צבעים יקרים שמתייבשים לאט מאד ולכן לא רצוי להתחיל איתם.
לעומת זאת, צבעי אקרילית הם צבעים נוחים מאד, אינם יקרים באופן יחסי ומביאים לתוצאות טובות. רצוי לרכוש כמה שיותר גוונים בהתאם לצבעי התוכי ולרקע שבו אנו מעוניינים, מפני שבערבוב צבעים פעמים רבות קשה להגיע לגוון מדויק. במידה שקניית צבעים רבים אינה אפשרית, יש להצטייד, לכל הפחות, בשלושת צבעי היסוד (כחול, אדום וצהוב) ובנוסף לכך בשחור ולבן.
הציוד הנדרש כדי להתחיל לצייר:
- מכחולים
מכחולים איכותיים הם אביזר יקר, ולכן קל להתפתחות לקניית מכחולים באיכות ירודה במספר שקלים בודדים.
עם זאת, המכחול הוא הדבר הראשון שיקבע את איכות הציור, שכן, אם לא יהיה דק, רך וגמיש לא נוכל ליצור באמצעותו קווים עדינים ודקים וכך גם תחושות נפח וטקסטורות שונות.
- התחלת הציור
ראשית נצייר בעפרון על הנייר את קווי המתאר של התוכי אותו אנו מעוניינים לצייר.
אפשרות נוספת היא הדפסת התמונה הרלוונטית ולאחר מכן העתקת קווי המתאר באמצעות נייר קופי אל דף הציור.
- סביבת העבודה
לפני שמתחילים לצבוע את קווי המתאר שעל הדף, יש להכין פלטת צבעים עם מעט צבע בכל אחד מן הגוונים.
יש להציב כוס מים בהישג יד על מנת לשטוף את המכחול במעברים בין צבע לצבע.
חשוב! פעמים רבות נראה לנו שהמכחול נקי ולמרות זאת הציור נמרח בצבע שלא התכוונו אליו.
ולבסוף, להניח מספר חתיכות של נייר עיתון ו/או נייר סופג בהישג יד. זו אולי העצה הכי חשובה ומשמעותית - אין להניח אף פעם על הציור מכחול נוטף מים או צבע.
לאחר טבילה בכלי המים, יש לנגב את המכחול תמיד וכך יש לנהוג, גם כאשר לקחנו, עם המכחול, כמות גדולה של צבע.
יש לקחת, על המכחול, כמויות צבע מינימליות.
- ציור בשכבות
אחת הנטיות החזקות שלי מאז ומתמיד היא לעזוב את הציור עשר דקות לאחר שהתחלתי כי "זה מכוער", אך כמובן שמדובר בטעות. ציור בסגנון הזה לעולם לא יראה יפה מראשיתו. הציור נעשה ב"שכבות", ולאט לאט הוא מתחיל לקבל צורה ונפח.
השכבה הראשונה היא שכבת הבסיס (הצבע הדומיננטי ביותר בחלק הרלוונטי) ומעליה, לאט לאט, מוסיפים בתנועות מכחול עדינות את הצבעים הנוספים שמרכיבים את נוצות התוכי.
הצבע הכהה נתפס על ידינו כשקוע יותר, ולכן ככל שחלק מסוים בולט יותר, כך הוא צריך להיות בהיר יותר.
- יצירת תחושת נפח
על מנת ליצור אשליה של נפח, של חלק בולט לעומת חלק שקוע (לדוגמא, העין היא לא משטח שחור, אלא בעלת צורת חצי כדור...) יש לדאוג שפנים האיבר יהיה בהיר (ולו במעט, כמו במקרה של עין) מן המסגרת. כלומר, ככל שחלק כלשהו בגוף התוכי שקוע יותר, כך הוא צריך להיות כהה יותר.
(אם נסתכל מקרוב על עין של תוכי, נראה שהמרכז בולט לעומת הצדדים, לכן הוא צריך להיות בהיר במעט).
- כיוון הצביעה
ראשית, יש לצבוע כל חלק בכיוון אחד בלבד.
אם התחלנו לצבוע מימין לשמאל, כך נצבע את כל המשטח (כלומר, לא לצבוע פעם מצד לצד ופעם מלמעלה למטה).
שנית, יש לצבוע "עם הכיוון" של אותו החלק.
בצביעת חלקים כמו הרגליים או הבטן תנועות המכחול תמיד יהיו מצד אחד לשני (תנועות מעוגלות) על מנת ליצור אשליה של נפח.
לפני צביעת הראש והכנפיים כדאי להסתכל על האופן בו מסודרות הנוצות של התוכי הספציפי ולנסות לחקות סדר זה.
- יצירת טקסטורה
על מנת ליצור תחושת "ניצוי" בעלת מרקם לא אחיד יש לעבוד עם המכחול (ומעט מאד צבע) בטפיחות קלות ועדינות.
אופי התנועה דומה לניצוי התוכי שאותו מציירים.
לדוגמא: אקלקטוס - בעל ניצוי שנראה קצת כמו פרווה קצרה של כלב ולכן הטפיחות צריכות להיות בצורת קווים קצרצרים ודקים.
לעומתו: ג'אקו - טפיחות מכחול עגלגלות.
בנוסף לאופן העבודה עם המכחול, יש ליצור מספר גוונים ולעבוד אתם, גם אם נראה שנוצות התוכי מורכבות מצבע אחד, כדאי מאד להשתמש במספר גוונים של אותו הצבע.
- תלת מימד
על מנת ליצור תחושת תלת ממד הן בציור התוכי עצמו והן בסביבתו, יש לזכור את הכלל לפיו מה שאנחנו רואים כקרוב יותר אלינו צריך להיות מעט בהיר יותר. לכן, קיר (לדוגמה) קרוב יותר, נצבע בגוון מעט יותר בהיר מאשר קיר שממוקם רחוק יותר. זה כמובן תקף גם לסורגי הכלוב, ואפילו לאיברי התוכי. בנוסף למה שהוסבר קודם על איברים עגולים בהם המרכז (שקרוב אלינו) בהיר במעט, נחפש בתמונת התוכי המקורית חלקים כהים יותר, ונכהה אותם מעט בעדינות רבה גם בציור. (לרוב מדובר בצד אחד שמוצל יותר מהשני).
- שימו לב לכך שפנים העין מעט יותר בהיר ממסגרת העין, כמו גם החלק המרכזי והשקוע בנחיר. העיגול הבולט בנחיר בהיר יותר במרכזו ומעט כהה יותר בשני צידיו. בנוסף לכך, צידו הימני של הראש מושחר קלות.
אלו הן פחות או יותר הנקודות החשובות ביותר שיש לשים עליהן דגש בציור בכלל ובציור תוכים בפרט.
למי שמעוניין להמשיך באמצעות ידע מעמיק יותר, קיימת ספרות רבה עם פירוט והדגמות בכל מיני טכניקות ציור מרתקות.
חשוב לזכור כי, היכולת לצייר מורכב מ- 10% כשרון ו-90% אימון!
ב-ה-צ-ל-ח-ה!!!
- להלן, מספר ציורי תוכים נוספים שציירתי בעקבות המאמר
- ציורים נוספים
אולי זה יעזור לאנשים לראות את הדרך שהובילה לציור