פיקו ריף
- ריף סטנדרטי (בסיסי) - אקווריום מעל 200 ליטר
- נאנו ריף - אקווריום מתחת ל-200 ליטר
- פיקו ריף- אקווריום מתחת ל- 10 ליטר
- אלמוגים רכים - ללא שלד סידני
- אלמוגי LPS - בעל שלד סידני אך הם קשים למחצה
- אלמוגי SPS - אלמוגים בעלי שלד סידני- קשים
לאלמוגי SPS יש פוליפים קטנים על השלד הסידני לעומתם אלמוגי LPS בעלי פוליפים גדולים
יש אלמוגים שהם פוטוסינתזיים ויש כאלה שחייבים האכלה ישירה.
במשך שנים רבות, התאורה באקווריומי ריף הייתה באמצעות נורות T5 אבל לאחרונה בשנים האחרונות יצאה לשוק תאורה מסוג חדש, תאורת לד.
לתאורת לד מספר יתרונות:
- לא מפיצה חום, דבר החשוב באקווריומי ריף, שהטמפרטורה צריכה להיות בין 24-26 מעלות.
- קיימת אפשרות לאפקט של זריחה, שקיעה.
- ניתן לשלב צבעים שונים.
- תוחלת חיים ארוכה יותר.
- חיסכון משמעותי באנרגיה (חשמל).
יש תאורות ששמים מעל האקווריום באמצעות קדח בתקרה.
יש כאלה שסקפטיים לגבי נורות לד ומעדיפים להמשיך ב- T5 שכן הלד לא קיים הרבה זמן בשוק (לפי טעמי 8-10 שנים) ויש הטוענים שהלד עוד לא הוכיח את עצמו.
אני באופן אישי ראיתי לא מעט אקווריומים יפים עם תאורת לד שכן אם כבר לד אז רק מחברות אירופאיות גדולות שהוכיחו את עצמן ולא סיניים.
יש מספר חברות טובות כמו: רד סי, אקוטק-מרין, קסיל ועוד...
עניין זרימות המים מאוד חשוב באקווריום ריף, באמצעות משאבות גלים ויש כאלה עם בקר שאפשר לתכנת את העוצמות שזה נח.
יש אלמוגים שצריכים זרימות חלשות וכאלה חזקות.
אחרי כל ההקדמה, נעבור לסרטון
האלמוגים שבסרטון קלים לגידול:
זאונטידים
איופיליה, (ישנם כל מני זנים)
איופיליה האמר
קנדי קורל (מזכיר סוכרייה)
גוניופורה
אלמוג פטרייה (יש בשלל צבעים)
בנוסף יש באקווריום פרוג פיש/ דייג אדום. (מי שרוצה, ניתן לחקור עליו בגוגל)
בנוגע לציוד:
תאורת לד Kessil A80 תאורה איכותית, המחיר בחו"ל כ 130 דולר
משאבה Cobalt MJ400 בסביבות 400 ליטר לשעה, כמות קטנה שמיועדת לאקווריומים קטנים כמו בסרטון
בתמונה מדובר ב MJ1200 אבל מדובר בתמונה טובה להמחשה
לפני הטיפול, הקדמה:
אלמוגים צורכים קלציום, מגנזיום ואלקיניטי.
זה הדבר הכי חשוב בריף, הערכים צריכים להיות:
- קלציום בין 400-450 ppm
- מגנזיום בין 1200-1400 ppm
- אלקליניטי בין 7-11 ppm
אך כאשר יש אקווריומים גדולים הצריכה מהירה וגדולה והחלפות מים לא יספיקו, לכן יש לתסף קלציום, מגנזיום ואלקלינטי בנפרד.
עושים בדיקות כל יום במשך שבוע ומגלים מהי הצריכה היומית של הערכים האלה (לא מסובך) לאחר מכן מתספים לפי הוראות היצרן ופעם בשבוע מבצעים בדיקה של קלציום, מגנזיום ואלקליניטי כדי לוודא שהכל תקין.
בדרך כלל הצריכה היומית לא משתנה לטווח קצר אלא לטווח ארוך.
יש המתספים כמות קטנה כל יום ויש כאלה כמות גדולה יותר פעם בשבוע אבל מאוד חשוב לשמור על ערכים תקינים תוך בקרה על ידי עשיית בדיקות של הערכים.
יש המתספים לפי משאבות מינון, ככה זה יותר קל.
לדוגמא:
בעניין משאבות מינון, אני לא מבין בזה.
טוב, הטיפול באקווריום שבסרטון:
החלפות מים 100 אחוז 3 פעמים בשבוע, ללא בדיקות.
אני בכלל לא אוהב את השיטה הזאת כי זה זעזוע למערכת, צריך לשמור על מליחות וטמפרטורה זהה במים החדשים, מעבר לזה שהוא לא מבצע בדיקות אך ההחלפות מים מספיקות והוא לא מתסף ידני.
אני כבר ראיתי בעבר אקווריומים קטנים בסביבות 35 ליטר עם לא מעט אלמוגים שמבוצע בו החלפות מים כל שבוע 10-15 אחוז בלבד וזה הספיק על שמירת ערכים תקינים ללא תיסופים.
פשוט צריך לבצע בדיקה כל שבוע של קלציום, מגנזיום ואלקליניטי בסמוך להחלפת מים ומתי שלא מספיק אז צריך לבצע תיסוף ידני.
העיקר שהאקווריום של בובי (המגדל שבסרטון) מצליח לשמור את האקווריום כבר 8 חודשים, עם החלפות מים בלבד.
האקווריום שבסרטון הוא 10 ליטר ועובד ללא פורק חלבונים.
הוא מחליף החלפות מים עם מלח של NeoMarine Brightwell Aquatics
הבעיה באקווריום קטן שהוא רגיש יותר לשינויים מה שחשוב בריף עניין היציבות, ללא שינויים דרסטיים בערכי המים שבאקווריום קטן כי כל שינוי קטן יהיה בעייתי למערכת: טמפרטורה, שינויי במליחות, האכלת יתר ועוד.
בנוסף, צריך לפצות אידוי במים מתוקים.
מכיוון שמים שמתאדים הם רק מים בלבד (ללא המלחים) זאת אומרת, המליחות עולה לכן חשוב לאזן על ידי קביעת מפלס גובה המים.
יש כאלה שמפצים על האידוי על ידי פיצוי אידוי מכני זה חוסך בעבודה ויותר בטוח אם שוכחים איזה יום.
בקיץ צריך לקרר את המים ויש כאלה שמקררים באמצעות מאוורר ולא במקרר לכן האידוי עולה בכמות גדולה, לכן צריך לפצות בהתאם בעיקר באקווריום קטן שכל שינוי הוא בעייתי.
לסיכום:
אהבתי מאוד את הפיקו ריף שבסרטון ואת הטיפול הפשוט, אני הייתי מציע לבחור שבסרטון לבצע בדיקות ולהחליף מים רק פעם בשבוע ולא כמות גדולה אבל העיקר שהכל עובד לו טוב ושהתאורה שלו איכותית.