09-24-2018, 09:50 PM
(09-24-2018, 08:16 AM)צבי דגן כתב: אני רואה שלא הבנת אותי היטב.
- "יכולת הדיבור" היא גנטית, למידת השפה היא עניין סביבתי.
לכן גם ילד שגדל עם חיות עדיין יש לו את היכולת לקלוט את הדיבור ולא תהיה לו בעיה ללמוד את השפה מהסביבה.
אתה צריך להבחין בין "יכולת דיבור" (שזה גנטי), לבין "למידת הדיבור", שזה כמובן - עניין סביבתי.
- בקשר לחיות, אתה צודק רק באופן חלקי ציטוט: "אני מאמין שברגע שתוכי יהיה יותר בסביבת אדם הדיבור המשמעותי שלו יהיה חלק ממנו".
לחיות אין את התכונה "לדבר באופן טבעי", במובן הגנטי, כי אחרת הם היו מדברות גם בטבע.
ולמרות זאת, לחלקם יש את היכולת ללמוד (לחקות) את הדיבור כאשר הם נמצאים בסביבת האדם המדבר.
ולכן, יש הבדל בין יכולת הקליטה של התוכים לבין היכולת הזו של האדם.
היכולת הגנטית גורמת לאדם לדבר,בזה אנחנו מסכימים.
משהו שבנוי במיתרי הקול שלנו גורמים להוציא צליל שאנחנו קוראים לו דיבור,אבל כמו שכתבתי הגורם הסביבתי הוא זה שגורם לנו בצורה כזאת או אחרת לדבר,להגיד שתוכים לא יכולים לדבר/לחקות את הצליל מבחינה גנטית הוא לא נכון עובדתית,להבדיל מכלב או חתול או עופות אחרים שלא מסוגלים להוציא צליל שדומה לדיבור.
- בקשר ל"אלכס", זו הייתה הוכחה של פרט אחד ולא הוכחה מדעית שדורשת גם חזרות עם פרטים רבים.
כנראה שבמקרה, ד"ר פפרברג קנתה תוכי מוצלח במיוחד.
ואנחנו לא יודעים, כמה תוכים היו לה, לפני אלכס, שלא למדו לדבר בכלל.
האם ההצלחה של אלכס, יכולה להשליך גם על תוכים אחרים או שיש לנו כאן מקרה מיוחד?
האם המסקנה היא שכל תוכי ילמד לדבר כמו אלכס? - אנחנו יודעים שזה לא כך.
אנחנו יודעים שיש הבדלים בין התוכים השונים, יש כאלה שיוכלו ללמוד לדבר משפטים, יש כאלה שילמדו רק מילים בודדות, ויש - שלא ידברו בכלל.
מכאן, אתה יכול להסיק שיכולת הדיבור את התוכים היא לא גנטית אלה תלויה ביכולת של כל פרט בפני עצמו.
לא מדוייק להגיד שזו הייתה הוכחה בודדת,ביחד עם אלכס היה תוכי נוסף שהיא לימדה אותו.
ברור שלא כל תוכי ילמד לדבר כמו אלכס,כמו שלא כל ילד יהיה רופא או פיזיקיאי או אומן.
אין ספק שיש הבדלים בין תוכים והיכולת שלהם תלויה בהרבה משתנים בין היתר דרך הלימוד שהמאמן שלהם ילמד אותם.
אני שוב אחזור להאנשה,לכל אדם יש חלקים במוח שהם יותר חזקים אצלו,חלקם מתבטא במובן היצירתי,חלקם במובנים כמו קליטה מהירה של מתמטיקה לדוגמא,כך אני מאמין שקיים במוחם של תוכים,לכל תוכי יש חלק אחר במוח שלו שיותר חזק,ואם ניקח את הג'אקו לדוגמא יכול להיות פרט שהדיבור לא יהיה בהכרח כלכך חזק אבל הוא יסתכל על איזשהו אתגר ויידע לפצח אותו מהר.
ונחזור לאלכס ו"לחברו לספסל הלימודים","מיקריות מאוד גדולה" שדווקא השניים האלו הצליחו להגיע לרמת מצויינות.
חלק מכוונת המחקר של ד"ר פפרברג הוא להפריח את הטענה שתוכים היה חיה עם מוח קטן ולא חכמה,וד"ר פפרברג הצליחה להוכיח זאת ללא כל ספק.
- המסקנה שלך שגוייה, משום שאין כאן הוכחה מדעית אמיתית.
לעומת זאת, אני מסכים לסיכום שלך.