09-24-2018, 08:16 AM
אני רואה שלא הבנת אותי היטב.
- "יכולת הדיבור" היא גנטית, למידת השפה היא עניין סביבתי.
לכן גם ילד שגדל עם חיות עדיין יש לו את היכולת לקלוט את הדיבור ולא תהיה לו בעיה ללמוד את השפה מהסביבה.
אתה צריך להבחין בין "יכולת דיבור" (שזה גנטי), לבין "למידת הדיבור", שזה כמובן - עניין סביבתי.
- בקשר לחיות, אתה צודק רק באופן חלקי ציטוט: "אני מאמין שברגע שתוכי יהיה יותר בסביבת אדם הדיבור המשמעותי שלו יהיה חלק ממנו".
לחיות אין את התכונה "לדבר באופן טבעי", במובן הגנטי, כי אחרת הם היו מדברות גם בטבע.
ולמרות זאת, לחלקם יש את היכולת ללמוד (לחקות) את הדיבור כאשר הם נמצאים בסביבת האדם המדבר.
ולכן, יש הבדל בין יכולת הקליטה של התוכים לבין היכולת הזו של האדם.
- בקשר ל"אלכס", זו הייתה הוכחה של פרט אחד ולא הוכחה מדעית שדורשת גם חזרות עם פרטים רבים.
כנראה שבמקרה, ד"ר פפרברג קנתה תוכי מוצלח במיוחד.
ואנחנו לא יודעים, כמה תוכים היו לה, לפני אלכס, שלא למדו לדבר בכלל.
האם ההצלחה של אלכס, יכולה להשליך גם על תוכים אחרים או שיש לנו כאן מקרה מיוחד?
האם המסקנה היא שכל תוכי ילמד לדבר כמו אלכס? - אנחנו יודעים שזה לא כך.
אנחנו יודעים שיש הבדלים בין התוכים השונים, יש כאלה שיוכלו ללמוד לדבר משפטים, יש כאלה שילמדו רק מילים בודדות, ויש - שלא ידברו בכלל.
מכאן, אתה יכול להסיק שיכולת הדיבור את התוכים היא לא גנטית אלה תלויה ביכולת של כל פרט בפני עצמו.
- המסקנה שלך שגוייה, משום שאין כאן הוכחה מדעית אמיתית.
לעומת זאת, אני מסכים לסיכום שלך.