06-04-2023, 09:54 AM
דרווין לא התייחס ב"מוצא המינים" לשאלה "האם יש אלוהים", ולא השיב בביטחון לשאלה "האם אלוהים יצר את העולם ואת החיים".
על אף השם "מוצא המינים", העדיף דרווין שלא להתייחס לשאלת ראשית המינים, אלא רק לתהליכים שפועלים מראשיתו של העולם ומראשיתם של החיים ועד להווה.
כאשר דרווין הסביר את תהליכי הברירה הטבעית, הוא השתמש בשפה מאנישה. שימוש זה איפשר לאנשים להבין את הברירה הטבעית כפעולתו של האל. דרווין שלל זאת במפורש. התאוריה של דרווין אפשרה את קיומו של האל כיוצר העולם, באופן שהולם יותר מכל תפיסה דאיסטית (=השקפה פילוסופית של רעיון האלוהות. היא דוגלת בקיומה של מציאות מטאפיזית ראשונית-נצחית, הקודמת לכל מציאות פיזיקאלית אשר בראה את היקום. על פי השקפה זו, מאז הבריאה, ממשיך היקום לפעול על-פי חוקי הפיזיקה, ללא התערבות אלוהית). אך אין ספק שהוא שלל את מעורבות האל בתהליכי הטבע.
משמעות וההשפעה של "מוצא המינים" נוגעת יותר למרכזיותו של האדם בטבע.
דרווין הוציא את האדם ממרכז ממלכת החי, או יותר נכון מפסגת ממלכת החי. הוא ייצג תפיסת עולם שלפיה החיים אינם תלויי מוסר או תכלית, אלא חסרי סדר ואקראיים.
הייתה בכך חתירה תחת ערכי החברה הוויקטוריאנית שבה הוא חי. זהו הפירוש המקובל לתאוריה של דרווין כפי שהיא מוצגת ב"מוצא המינים". עם זאת, ישנם גם חוקרים שסבורים שדרווין חשב שהאדם הוא אכן 'המטרה' של הברירה הטבעית.
על אף השם "מוצא המינים", העדיף דרווין שלא להתייחס לשאלת ראשית המינים, אלא רק לתהליכים שפועלים מראשיתו של העולם ומראשיתם של החיים ועד להווה.
כאשר דרווין הסביר את תהליכי הברירה הטבעית, הוא השתמש בשפה מאנישה. שימוש זה איפשר לאנשים להבין את הברירה הטבעית כפעולתו של האל. דרווין שלל זאת במפורש. התאוריה של דרווין אפשרה את קיומו של האל כיוצר העולם, באופן שהולם יותר מכל תפיסה דאיסטית (=השקפה פילוסופית של רעיון האלוהות. היא דוגלת בקיומה של מציאות מטאפיזית ראשונית-נצחית, הקודמת לכל מציאות פיזיקאלית אשר בראה את היקום. על פי השקפה זו, מאז הבריאה, ממשיך היקום לפעול על-פי חוקי הפיזיקה, ללא התערבות אלוהית). אך אין ספק שהוא שלל את מעורבות האל בתהליכי הטבע.
משמעות וההשפעה של "מוצא המינים" נוגעת יותר למרכזיותו של האדם בטבע.
דרווין הוציא את האדם ממרכז ממלכת החי, או יותר נכון מפסגת ממלכת החי. הוא ייצג תפיסת עולם שלפיה החיים אינם תלויי מוסר או תכלית, אלא חסרי סדר ואקראיים.
הייתה בכך חתירה תחת ערכי החברה הוויקטוריאנית שבה הוא חי. זהו הפירוש המקובל לתאוריה של דרווין כפי שהיא מוצגת ב"מוצא המינים". עם זאת, ישנם גם חוקרים שסבורים שדרווין חשב שהאדם הוא אכן 'המטרה' של הברירה הטבעית.