יפה מאוד.
ישנם יתרונות רבים לילדים שגדלים יחד עם חיות מחמד.
ישנם יתרונות רבים לילדים שגדלים יחד עם חיות מחמד.
- בריאות: פחות מחלות.
ילדים שגדלים עם בעלי חיים נוטים לחלות פחות ממי שאינו חשוף אליהם.
- חשיפה למגע: תורמת להתפתחות התחושתית.
ילדים שחיים עם כלבים, למשל, חשופים למגוון רב של תחושות ומגע.
יש חשיבות רבה בהתפתחות הקוגניטיבית של הילד כשהוא נחשף למגע, תחושה ותנועה.
- התפתחות רגשית: מגע גורם לרגיעה
למגע יש חשיבות עצומה להתפתחות הרגשית של ילדים. כדי שילד יתפתח בצורה טובה מבחינה רגשית הוא זקוק למגע ולתחושה נעימה וחמה, לרכות שהמגע נותן. מגע בגוף חי גורם לרגיעה - ולא במקרה אנחנו לוקחים את הילדים על הידיים כשהם בוכים. ההתרפקות והרוך של בעל החיים על הילד מאפשר לו לשחזר את החוויות של המגע הנעים - גם בגיל יותר מבוגר.
עבור ילד קטן בעל החיים מאפשר, מלבד הרוך והחום, גם התנסות בסוגים שונים של מגע ומרקמים.
- השפעה ממתנת: מפתח ויסות עצמי ויכולת הרגעה
גידול של בעל חיים מסייע לפתח את הוויסות העצמי ואת יכולת ההרגעה העצמית של הילד הרך, בעזרת המגע והליטוף של בעל החיים האהוב. בעלי חיים מגיבים למצב הרגשי של בני אדם קרובים ומשקפים להם את תחושותיהם ורגשותיהם. למגע עם בעלי חיים יש השפעה מרגיעה וממתנת, אם בצפייה בהם או בליטופם.
- ריכוז: הרוגע משפיע גם על תחומים נוספים
הקשר עם בעלי החיים מעודד ישיבה רגועה ושקטה, אם בשעת ליטוף או האכלה. קשר זה משפיע גם על תחומים אחרים בחיים ומקל על ההתרכזות ועל ביצוע משימות לימודיות.
- מוטיבציה לתנועה: רוצים לגעת בחיית המחמד
בעלי חיים הם יצורים תנועתיים מאוד ולכן הם מעודדים ילדים לפעולה מוטורית, במטרה להיות במגע עם חיית המחמד. גם מתבגרים מקבלים מוטיבציה לתנועה כאשר הם מטפלים בבעל חיים, מאחר ועליהם למלא מטלות פיזיות, שלרוב הם אינם ממלאים במקרים אחרים.
- אמון: בעל החיים לא יבגוד בך
בעלי חיים אינם מרכלים או בוגדים וניתן לתת בהם אמון - כפי שהם נותנים אמון בנו.
- התפתחות תובנות חברתיות: לבעלי החיים צרכים משלהם
לבעל החיים יש צרכים משלו, והילד צריך להתחשב בו וברצונו. בדרך זו הילד מבין כי בעל החיים נפרד ממנו, וזה דבר טבעי, גם כשיש ביניהם אהבה רבה וחוויות של שיתוף בחלק מהזמן.
- הבנה לא מילולית: "קריאת" שפת גוף
הקשר עם בעל החיים, שלא יכול להביע את עצמו בצורה מילולית, תורם להתפתחות היכולת להבין מצבים דרך "קריאת" שפת הגוף וההתנהגות של האחר.
- יכולת לפתח אמפטיה: הילד לומד להתחשב
הטיפול והקשר האוהב עם בעל החיים מאפשר לילד להיות אמפטי לתחושותיו ולהיפתח אל האחר, ומתוך כך להתחשב בו.
- אחריות: הדאגה לחייו של ייצור אחר
הילד מקבל את האחריות לחייו, לבריאותו ולאושרו של יצור אחר. הוא צריך לדאוג לו ולפתח את הבגרות וההבשלה שמלווה את האחריות. התפקיד גם נותן לו ביטחון ומחזק את אמונתו ביכולתו העצמית.
- מעגל החיים: מאפשר התמודדות בתקופה קצרה
פעם, כשהמשפחות היו גדולות ואנשים חיו בשבטים, הילדים היו חווים חוויות כמו לידה, מחלות, נכות ומוות. היום אנחנו כבר לא חיים בצורה כזו והמשפחה היא גרעינית, כך שמה שהילדים רואים אלו לרוב זוג הורים בריאים וסבא וסבתא, שלרוב גרים רחוק. בעלי החיים מאפשרים לילדים להכיר ולראות את מעגל החיים כולו, ולהתמודד איתו. הם גם יכולים לעשות זאת בתקופה קצרה יותר, כיוון שאורח החיים של החיות, בד"כ, קצר הרבה יותר משל בני אדם.
- תחושת הביטחון: תמיד נמצא שם
העובדה שבעל החיים נמצא לידו מעניקה לילד תחושה של ביטחון. הוא לא מגיע למצב שבו הוא חש בודד, כיוון שבעל החיים תמיד נמצא שם להקשיב לו ולשחק איתו. כלבים מעניקים ביטחון גם במובן הפיזי, כיוון שהם מתריעים מפני זרים.