למידה מצפייה, עקביות והתמדה – הקווים המנחים באילוף תוכים.
ענבל סרטר מסבירה מדוע "חזרה על אותה מילה מול התוכי" לא תעזור ואיך ניתן ללמד אותו להגיד יותר מ"שלום".
תארו לעצמכם את המצב הבא, הגענו לשיעור הראשון שלנו בקורס יפנית, מהרגע הראשון המורה עומד מולנו וחוזר שוב ושוב על אותה מילה - האם רק מלהתבונן בו עושה זאת במשך כל השיעור נדע בסוף השיעור לדבר יפנית? כמובן שלא.
גם אם נצליח להגות את ההברות במדויק ולבטא את המילה בצורה נכונה - אין זה אומר שנבין מה פירושה.
לעומת זאת, אם המורה יציג תמונה של תפוח למשל ויאמר את מילה "תפוח" - נבין בדיוק למה הוא מתכוון, המילה "תפוח" תהיה משמעותית בגלל הקשר של המילה עם התמונה. אם כי עדיין נצטרך שיחזור על המילה פעמים רבות כדי שנקלוט בדיוק את ההברות וגם אז סביר להניח שנעשה מספר ניסיונות שגויים לפני שנבטא את המילה בצורה הנכונה.
עכשיו חשבו על התוכי שלכם - מה הוא לומד מלהתבונן בכם עומדים מולו ואומרים שוב ושוב "תגיד שלום", האם אתם מניחים שהוא מבין מה פירוש המילה "תגיד" ולכן מבין שהוא אמור לחזור על מה שאמרתם?
"ברגע שמילה חוזרת על עצמה בלי שום קשר לשום דבר מסביב התוכי לא יבין מה רוצים ממנו", המילה שאמרתם איננה משמעותית עבור התוכי.
יש הבדל בין תוכי אחד שמצליח לחקות הברות לבין תוכי אחר שמצליח לדבר, כלומר יודע להביע את עצמו בעזרת מילים.
תוכי שיודע לדבר יגיד "שלום" כשניכנס הביתה, "בוקר טוב" - בבוקר ויקרא בשמנו כשהוא רוצה שניגש אליו ונעניק לו תשומת לב. הוא יקשר את המילים למצבים הנכונים וכמובן שנעדיף מצב זה על פני תוכי שסתם אומר מילים באוויר ללא משמעות והבנה.
במקרים רבים אנשים יושבים חודשים ארוכים מול התוכי שלהם ואומרים את שמם שוב ושוב ומקווים שבעקבות כך יום אחד התוכי בעצמו יקרא להם.
למרבה ההפתעה זה לא קורה, לעומת זאת יום אחד מצלצל הטלפון בבית ופתאום התוכי אומר "הלו".
תוכים לומדים הכי טוב מצפייה - למה זה קורה?
תוכים לומדים הכי טוב מצפייה בסביבה שלהם, הם צופים בנו עונים "הלו" בכל פעם שהטלפון מצלצל, או עונים "מי שם" כשנשמעת דפיקה בדלת, הם מקשרים את המילה אל האירוע שמתרחש וכך לומדים את משמעותה ומתי יש לשלב אותה.
חשוב לזכור במקרים אלה, שני דברים - עקביות והתמדה.
כלומר, אותה מילה חוזרת תמיד באותו מצב ורק באותו מצב, ברגע שמילה חוזרת על עצמה בלי שום קשר לשום דבר מסביב התוכי לא יבין את מה שרוצים ממנו.
אם התוכי יצפה בכם מספיק פעמים אומרים מולו "שלום"- ייתכן שבשלב כל שהוא הוא ילמד לחקות את הצליל ולחזור על המילה, אך עדיין לא יבין מה משמעותה ויחזור עליה מדי פעם בלי קשר לסיטואציה בה הוא נמצא.
איך מלמדים את התוכי לדבר?
כמובן שכמו בכל דבר אחר, גם בנוגע לאילוף תוכים לדיבור יש המון דעות, שיטות ותאוריות שונות של מאלפים ומגדלים שונים.
האם באמת יש תשובה אחת נכונה? כנראה שלא, אבל בהחלט ישנם כמה דברים שמומלצים ולא מומלצים שההסכמה עליהם די גורפת.
תוכלו להקליט עבור התוכי קלטות של מילים שברצונכם שילמד, להשאיר לו קלטות ווידאו לילדים, מוזיקה ועוד, ייתכן שכל אלה יעודדו אותו לפתח את יכולת הדיבור שלו, אך יש לזכור שאין זה אומר שהוא יבין את פירוש המילה ויידע לקשר אותה, גם אם יתחיל לחקות מילים די מהר.
אם ברצונכם ללמד אותו לדבר ולא רק לחקות - היו עקביים בדבריכם והשתמשו ביכולתו ללמוד מצפייה בסביבתו, כלומר - תנו לו לצפות במצבים כאילו טבעיים בבית בדומה לדרכי הלמידה של תינוק אנושי.
נניח לדוגמה שתרצו שיקרא לכם כשהוא מבקש תשומת לב או כשהוא מתגעגע, בקשו מחברים, הורים, אחים, מכרים וכדומה, שיקראו לכם בשמכם למשל "ענבל בואי" באותו רגע עליכם להופיע בחדר ולגשת לאדם שקרא לכם. אם תעשו זאת בהתמדה לאורך זמן (משך הזמן תלוי כמובן בתוכי ובכם כאחד), בסופו של דבר, התוכי ילמד שבמצב בו אינכם נמצאים בחדר ומישהו אומר "ענבל בואי" אתם מגיעים.
לאחר זמן מה התוכי ינסה בעצמו את ה"תעלול" הזה, כאילו אומר לעצמו "עכשיו אני רוצה שיתייחסו אליי אבל אין כאן אף אחד, אולי כדאי לנסות את התרגיל עם הקולות המוזרים שהם עושים" בשלב זה הוא יתחיל לנסות לקרוא לכם. אם אלו מילותיו הראשונות ייתכן שיהיו פחות ברורות בהתחלה או מהוססות במקצת, לא נורא תנו לזמן לעשות את שלו.
לסיום, זכרו רק שיש להתנהג אל התוכי שלנו בכבוד הראוי לאינטליגנציה שלו, אל תשתמשו רק ביכולת החיקוי שלו - השתמשו ביכולת הלמידה שלו.
אם רק נעשה מולו קולות ופרצופים משונים, הוא אולי ישתעשע בזה אך זה לא ילמד אותו מה פשר המילים.
שיחה בין שני תוכונים:
ענבל סרטר מסבירה מדוע "חזרה על אותה מילה מול התוכי" לא תעזור ואיך ניתן ללמד אותו להגיד יותר מ"שלום".
תארו לעצמכם את המצב הבא, הגענו לשיעור הראשון שלנו בקורס יפנית, מהרגע הראשון המורה עומד מולנו וחוזר שוב ושוב על אותה מילה - האם רק מלהתבונן בו עושה זאת במשך כל השיעור נדע בסוף השיעור לדבר יפנית? כמובן שלא.
גם אם נצליח להגות את ההברות במדויק ולבטא את המילה בצורה נכונה - אין זה אומר שנבין מה פירושה.
לעומת זאת, אם המורה יציג תמונה של תפוח למשל ויאמר את מילה "תפוח" - נבין בדיוק למה הוא מתכוון, המילה "תפוח" תהיה משמעותית בגלל הקשר של המילה עם התמונה. אם כי עדיין נצטרך שיחזור על המילה פעמים רבות כדי שנקלוט בדיוק את ההברות וגם אז סביר להניח שנעשה מספר ניסיונות שגויים לפני שנבטא את המילה בצורה הנכונה.
עכשיו חשבו על התוכי שלכם - מה הוא לומד מלהתבונן בכם עומדים מולו ואומרים שוב ושוב "תגיד שלום", האם אתם מניחים שהוא מבין מה פירוש המילה "תגיד" ולכן מבין שהוא אמור לחזור על מה שאמרתם?
"ברגע שמילה חוזרת על עצמה בלי שום קשר לשום דבר מסביב התוכי לא יבין מה רוצים ממנו", המילה שאמרתם איננה משמעותית עבור התוכי.
יש הבדל בין תוכי אחד שמצליח לחקות הברות לבין תוכי אחר שמצליח לדבר, כלומר יודע להביע את עצמו בעזרת מילים.
תוכי שיודע לדבר יגיד "שלום" כשניכנס הביתה, "בוקר טוב" - בבוקר ויקרא בשמנו כשהוא רוצה שניגש אליו ונעניק לו תשומת לב. הוא יקשר את המילים למצבים הנכונים וכמובן שנעדיף מצב זה על פני תוכי שסתם אומר מילים באוויר ללא משמעות והבנה.
במקרים רבים אנשים יושבים חודשים ארוכים מול התוכי שלהם ואומרים את שמם שוב ושוב ומקווים שבעקבות כך יום אחד התוכי בעצמו יקרא להם.
למרבה ההפתעה זה לא קורה, לעומת זאת יום אחד מצלצל הטלפון בבית ופתאום התוכי אומר "הלו".
תוכים לומדים הכי טוב מצפייה - למה זה קורה?
תוכים לומדים הכי טוב מצפייה בסביבה שלהם, הם צופים בנו עונים "הלו" בכל פעם שהטלפון מצלצל, או עונים "מי שם" כשנשמעת דפיקה בדלת, הם מקשרים את המילה אל האירוע שמתרחש וכך לומדים את משמעותה ומתי יש לשלב אותה.
חשוב לזכור במקרים אלה, שני דברים - עקביות והתמדה.
כלומר, אותה מילה חוזרת תמיד באותו מצב ורק באותו מצב, ברגע שמילה חוזרת על עצמה בלי שום קשר לשום דבר מסביב התוכי לא יבין את מה שרוצים ממנו.
אם התוכי יצפה בכם מספיק פעמים אומרים מולו "שלום"- ייתכן שבשלב כל שהוא הוא ילמד לחקות את הצליל ולחזור על המילה, אך עדיין לא יבין מה משמעותה ויחזור עליה מדי פעם בלי קשר לסיטואציה בה הוא נמצא.
איך מלמדים את התוכי לדבר?
כמובן שכמו בכל דבר אחר, גם בנוגע לאילוף תוכים לדיבור יש המון דעות, שיטות ותאוריות שונות של מאלפים ומגדלים שונים.
האם באמת יש תשובה אחת נכונה? כנראה שלא, אבל בהחלט ישנם כמה דברים שמומלצים ולא מומלצים שההסכמה עליהם די גורפת.
תוכלו להקליט עבור התוכי קלטות של מילים שברצונכם שילמד, להשאיר לו קלטות ווידאו לילדים, מוזיקה ועוד, ייתכן שכל אלה יעודדו אותו לפתח את יכולת הדיבור שלו, אך יש לזכור שאין זה אומר שהוא יבין את פירוש המילה ויידע לקשר אותה, גם אם יתחיל לחקות מילים די מהר.
אם ברצונכם ללמד אותו לדבר ולא רק לחקות - היו עקביים בדבריכם והשתמשו ביכולתו ללמוד מצפייה בסביבתו, כלומר - תנו לו לצפות במצבים כאילו טבעיים בבית בדומה לדרכי הלמידה של תינוק אנושי.
נניח לדוגמה שתרצו שיקרא לכם כשהוא מבקש תשומת לב או כשהוא מתגעגע, בקשו מחברים, הורים, אחים, מכרים וכדומה, שיקראו לכם בשמכם למשל "ענבל בואי" באותו רגע עליכם להופיע בחדר ולגשת לאדם שקרא לכם. אם תעשו זאת בהתמדה לאורך זמן (משך הזמן תלוי כמובן בתוכי ובכם כאחד), בסופו של דבר, התוכי ילמד שבמצב בו אינכם נמצאים בחדר ומישהו אומר "ענבל בואי" אתם מגיעים.
לאחר זמן מה התוכי ינסה בעצמו את ה"תעלול" הזה, כאילו אומר לעצמו "עכשיו אני רוצה שיתייחסו אליי אבל אין כאן אף אחד, אולי כדאי לנסות את התרגיל עם הקולות המוזרים שהם עושים" בשלב זה הוא יתחיל לנסות לקרוא לכם. אם אלו מילותיו הראשונות ייתכן שיהיו פחות ברורות בהתחלה או מהוססות במקצת, לא נורא תנו לזמן לעשות את שלו.
לסיום, זכרו רק שיש להתנהג אל התוכי שלנו בכבוד הראוי לאינטליגנציה שלו, אל תשתמשו רק ביכולת החיקוי שלו - השתמשו ביכולת הלמידה שלו.
אם רק נעשה מולו קולות ופרצופים משונים, הוא אולי ישתעשע בזה אך זה לא ילמד אותו מה פשר המילים.
שיחה בין שני תוכונים: