- לצלם בשעה הנכונה
ההבדלים בין צלמים חובבים לבין צלמים מקצועיים באיך שהם מצלמים נוף הוא ההבדל בגישה.
יש כאן מעט מאוד טכניקה וגם אין צורך בציוד מיוחד.
מה שכן חשוב הוא להשקיע בצילום הנוף המון זמן, הכנה, חיפוש, סבלנות, המתנה לרגע הנכון, ולאור הנכון.
צלמים רבים נוהגים ללכת לטייל, להרים את המצלמה ולצלם ואז הם מתחילים לנחש למה הצילום לא יצא טוב ומעלים מחשבות, אוי העדשה לא מתאימה, אולי התריס לא היה מדויק ולא היא!
כשצלם מקצועי יוצא לצלם נוף, הוא לא מצלם בשנייה הראשונה שהוא הגיע למקום, אלא - הוא ממתין לאור הנכון והמדויק.
האור הכי יפה הוא בתחילת היום או בסוף היום. נדיר מאוד שתצלם באמצע היום ותצא לך תמונה טובה, אומנם ישנם הרבה יוצאים מן הכלל אבל הם לא מעידים על הכלל.
כאשר אנחנו מצלמים נוף צריך להבין שהתאורה, כיוון האור, צבע האור הם גורמים מאוד קריטיים להצלחת התמונה.
ואם אתם לא רוצים ללכת ולחזור מספר פעמים עד שתקבלו תמונה מעולה, מוטב שתבחרו את המועד המתאים.
יש צלמים שהולכים וחוזרים למקום מספר פעמים עד שהם מוצאים את הרגע הנכון עם התאורה המתאימה.
עליכם לזכור שגורם האור בצילומי נוף הוא קריטי, תצלמו בשעה הנכונה כדי שלא תצטרכו לחזור ולצלם שוב.
- למצוא את המיקום הנכון
יוצאים לשטח, סוקרים את האזור, מחפשים את המיקום הטוב ביותר, מצלמים תמונת טסט ואז הולכים כחצי קילומטר ומצלמים מכיוון אחר, אולי מטפסים כמאה מטר על גבעה ומצלמים שוב, אולי יורדים אל הנחל/העמק ושוב מצלמים.
המרחקים לא חייבים להימדד במאות מטרים, זה יכול להיות מספר מטרים בודדים לכל כיוון, עד שמוצאים את המיקום המדוייק.
הדברים האלה מאוד משנים את תרגום הנוף אל השפה הצילומית.
- צילום עם חצובה
יש להשיג חדות לכל אורך התמונה ע"י צילום עם צמצם סגור.
נכון שהצמצם הסגור מכניס פחות אור למצלמה, וזה יגרום לתריס להאט כדי לאזן את החשיפה ולכן חשובה החצובה, אחרת התמונה תצא מטושטשת.
כדי למנוע זאת, נצלם בעזרת חצובה יציבה שתמנע רעידות ותבטיח שהתמונה תהיה ישרה ומאוזנת עם האופק.
כשמצלמים ללא חצובה, פעמים רבות קורה שעצם הלחיצה על כפתור הצילום, מזיזה לנו את המצלמה ואז הצילום יוצא מטושטש ולא מיושר עם האופק.
- שילוב אובייקט קרוב
כדי לשפר את התמונות, מומלץ לשלב עצם קרוב אל המצלמה. כך שבמקום שיהיה לנו רק נוף, נקבל נוף וגם אלמנט רלוונטי בקדמת התמונה.
כך אנחנו נותנים לצופה בתמונה, אלמנט של עומק, במקום תמונה שטוחה. נראה בתמונה משהו קרוב ודברים רחוקים והתודעה של הצופה נעה קדימה ואחורה, למרות שבעצם התמונה היא דו-ממידית. זה מוסיף לתמונה נפח ועניין והופך אתכם ליותר מיומנים בצילום.
העצם שנמצא לפנים יכול להיות פרח, סלע, עץ, או כל עצם אחר שנמצא בשטח.
- עיבוד תמונה
חייבים להבין שעבוד תמונה הוא מעשה שחובה לעשותו.
כל אלה שמתגאים בזה שלא נגעו בתמונה ומראים אותה כפי שהיא יצאה מהמצלה ללא עריכה בכלל, זה לא דבר שצריך להתגאות בו (גם לא להתבייש בו).
אבל צריכים להבין שעיבוד תמונה היא חלק בלתי נפרד מיצירת התמונה.
חייבים לבצוע עיבוד לתמונה ובאותה נשימה יש להגיד, שכאשר מצלמים נוף וטבע, יש להיזהר שלא להגזים בעיבוד התמונה.
איפה כן אפשר להגזים: - בצילומים אחרים כמו: צילום פורטרט, צילומי רחוב, צילומי אופנה וכל מיני מקומות שבהם אפשר לעשות עיבוד שהוא לא טבעי וזה עובר.
לעומת זאת, בטבע ונוף, זה לא עובר. הצבעים חייבים להיות טבעיים, הקונטרס אסור שיהיה מוגזם, זה לא יעבוד כך.
צריך להבין שאומנם חובה לעבד את התמונה אבל באותה המידה אסור להגזים בתמונות טבע ונוף.
לתת לתמונה את הברק שלה ולא להאפיל על הטבע, בד"כ זה לא עובד.
סיכום
- לצלם בשעה הנכונה: חייבים להגיע כשהאור נכון. אחרת יהיה קשה מאוד לשדרג את התמונה גם אם תעשו לה עיבוד.
- למצוא את המיקום הנכון ביותר: ככלל, אם אתם מגיעים וסוקרים את האזור ובוחרים את המקום המדויק, יש לכם סיכוי גבוה יותר לקבל תמונה נהדרת.
לעלות גבוה, לרדת נמוך ללכת ימינה ושמאלה ולצלם תמונות עד שתמצאו את המקום הנכון.
- לצלם עם חצובה: לא חייב שתהיה חצובה יקרה, היא יכולה להיות גם חצובת כיס כמו של מצלמות קטנות, זה יעזור לכם לקבל חדות גם בעומק התמונה, ינטרל את הרעידות וטשטוש התמונה, ויגרום לכם ליישר את התמונה עם האופק.
- שילוב נושא קרוב: שילוב נושא קרוב עם הרקע ייתן לנו תחושה של עומק.
- עיבוד תמונה: עיבוד תמונה הוא מעשה שחובה לעשותו, אין שום גאווה בהעלאת תמונה ללא עיבוד, אבל יש לדאוג שהעיבוד לא יהיה מוגזם, ושהצבעים יהיו טבעיים.