גידול כנרים - גרסה מובנת להדפסה +- פורום תוכיפדיה (https://tukipedia.com) +-- פורום: חומרי עזר למגדל (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=13) +--- פורום: מאמרים וכתבות (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=18) +---- פורום: ציפורי שיר (קנרים / כנרים, פינקים וכדומה) (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=39) +---- אשכול: גידול כנרים (/showthread.php?tid=553) |
גידול כנרים - yinon236 - 08-21-2018 מאמר זה יעסוק בגידול כנרים וכל הדרוש לכך. נתחיל בעניין התזונה: תערובת זרעים לכנרים צריך שיהיה זמין בכלוב תערובת זרעים איכותית מחברה מוכרת. הנה דוגמה למזון זרעים פרימיום של חברה מצוינת. הוספת מזון ביצים 3 פעמים בשבוע ובעונת הרבייה צריך לתת כל יום כשיש גוזלים. כנרים מזן רד פקטור זקוקים למזון ביצים אדום. אני מדבר על מזון ביצים שקונים בחנות, הוא סוג של אבקה, היא הרבה יותר טובה ממזון ביצים אמיתי או מביצה מרוסקת כי אי אפשר לשים הרבה זמן בכלוב ( יותר מחצי שעה ) וזה מושך אליו חיידקים. בעונת הרבייה צריך לתת באופן קבוע מזון ביצים בכלוב. לכן הכי טוב מזון מסחרי מוכן מהחנות כפי שהזכרתי, לא מביא בעקבותיו חיידקים ואפשר לשים כל הזמן בכלוב. הנה דוגמה למזון ביצים רגיל. והנה דוגמה למזון ביצים אדום. סידן כנרים צריכים סבידה זמינה בכלוב קבוע. ירקות ותוספי מזון מתן ירק כל יום גם פרי פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע יהיה טוב. מומלץ מאוד להוסיף מולטי ויטמין, לפי הוראות יצרן. (בעונת הרבייה חובה לפי דעתי) הכי נח להשתמש בסוג שמוהלים במים. הנה דוגמה למולטי ויטמין טוב: לדוגמה כאן לפי ההוראות יצרן צריך לתת פעם בשבוע באופן קבוע ובעונת הרבייה 3 פעמים בשבוע. שימו לב! על פי הוראות יצרן צריך למהול את החומר במים. צריך למהול 5 מ"ל על כל 1 ליטר מים. הנוח ביותר הוא לקחת בקבוק שתייה ריק בגודל של ליטר, למלא במים ולהוסיף 5 מ"ל חומר. לשים את הבקבוק במקום מוצל ובכל פעם שיש צורך, למזוג למבחנת השתייה של הציפור. מאוד עוזר גם שילוב של חומץ תפוחים, מדובר בחומץ תפוחים אורגני, בריכוז של 5% חומציות. לוקחים בקבוק שתייה ריק בגודל ליטר. ממלאים במים ושופכים לשם 50 מ"ל חומץ תפוחים. את הבקבוק סוגרים היטב ושמים במקום מוצל. צריך לתת פעם בשבוע, כל פעם למזוג מהבקבוק למבחנת מי השתייה. חומץ התפוחים הוא מצוין - עוצר בקטריות לא טובות, ולא עושה כלום לבקטריות הטובות. החומר חומצתי ומנקה את כל גופו של הציפור. יש בו הרבה ויטמינים B1 B2 B6 B12 מעורר תיאבון. מפחית שימוש באנטיביוטיקה שומר על מערכות הביולוגים של הציפור נוגד רעלנים. אסור לתת בנוסף חומר פרוביוטי אחר ומולטי ויטמין זה עושה להם ערבוביה ואי סדר בגוף. הינה דוגמה לחומץ תפוחים טוב ולא יקר. ירקות שנתתי עד עכשיו (בינתיים) לכנרים שלי: כרובית, ברוקולי, תפוח (אסור גרעינים), קישוא, ענבים (לא לתת על בסיס קבוע) גמבה, פילפל חריף, סלק מרוסק, גזר מרוסק, אבטיח, שזיף, חסה ארוכה, עלי ביבי, אגס. את הירקות צריך לשטוף טוב טוב. במידה ויש ירקות שמרוססים בחומרי הדברה צריך לשטוף טוב עם "אל סבון", חומרי ההדברה גורמים לצואה נוזלית. עונת הרבייה ועונת חילוף הנוצות החל מחודש ינואר ועד חודש מאי מתקיימת עונת הרבייה. כאמור, עונת הרבייה של הכנרים היא בחורף (ינואר- מאי). ובחורף היום מתקצר והכנרים ערים פחות מאשר בקיץ. לכן כבר בהכנות לעונה (החל מדצמבר) שמים לכנרים מנורה על מנת להאריך את שעות האור כדי שיהיו ערים יותר וממילא - יאכלו יותר. סך הכל הכנרים צריכים להיות ערים 13 שעות, אני שם להם מנורה שתידלק החל מהשעה 06:00 בבוקר ועד לשעה 19:00 בערב. כמה דגשים:
כשהכנרים ערים יותר הם אוכלים יותר ומקבלים יותר ויטמינים שבמזון. כשיש יותר שעות תאורה הזכר והנקבה רואים יותר זה את זו, זה עוזר להם להכיר אחד את השנייה מהר יותר. והכי חשוב כשיש גוזלים ההורים מטפלים יותר בגוזלים כאשר משך שעות האור ארוכות יותר. לאחר חודש מאי מתחילה עונת החילוף נוצות, שנמשכת כשלושה חודשים, לפעמים יותר. לפעמים עונת הנשירה מפתיעה ומתחילה מוקדם יותר - בעת עונת הרבייה, חשוב לציין שזוג שמנסה להתרבות בעונת החילוף הנוצות לא יטילו ביצים פוריים. מספיק שאחד מבני הזוג, יתחיל להחליף נוצות, הביצים לא תהיינה פוריים. בעונת החילוף נוצות, נושרות הנוצות של הכנרים ובאותו זמן גדלות נוצות חדשות, תהליך זה מתרחש בהדרגה כמובן. בעקבות כך, הכנרים מאבדים מינרלים רבים מהגוף, הם נחלשים (אם נותנים תפריט מאוזן, לא צריך לדאוג), הכנר הזכר מפסיק לשרוק את שריקות הסלסולים שלו. כנרי הצבע האדומים מזן רד פקטור, דמורפיק ואחרים, זקוקים לתוספת פיגמנט (וויטמין) צבע אדום. הפיגמנט האדום גורם לנוצות החדשות שיגדלו להיות בעלי צבע אדום. בקופסה יש אבקה עם כפית מדידה, מוהלים כפית אחת לכל 200 מ"ל מים. (אילו ההוראות יצרן של מוצר זה), אני לוקח בקבוק שתייה ריק בגודל 400 מ"ל ומוסיף 2 כפיות אבקה, סוגר את הבקבוק ומערבב אותו היטב. וכל פעם מוזג למבחנת המים של הכנרית. בנוסף, יש באריזה, קפסולה לא להוציא אותה, תפקידה הוא לספוג את הלחות ולשמור על טריות המוצר. כאמור, עונת הרבייה מתחילה מחודש ינואר ונמשכת עד חודש מאי. מומלץ שהזוג יעשה לא יותר מ- 2 סבבים בחמשת החודשים אלה. זכר שרואה נקבה הוא לא שורק סלסולים. חובה להשתמש בכלוב רבייה בגלל המחיצה ולא להרבות בכלוב גדול כי לזכר יהיה קשה לחזר אחר הנקבה. הזכר והנקבה צריכים להיות יחד רק בעונת הרבייה. בתחילת עונת הרבייה צריך להכין לנקבה קן וחוטי קינון. קיימים מגוון רחב של דגמים לקן ההעדפה שלי היא הקן הזה: מומלץ מאוד לשים בקן מצע רך, עשוי מחומר מתאים, לקן הטלה, המצע הזה ישמור על החום והלחות, בחלק התחתון של הקן, בזמן שהנקבה דוגרת על ביצים, חשוב מאוד להקל על הדוגרת לשמור על טמפרטורה ולחות מתאימים לביצים. המוצר הזה נקרא בדרך כלל "בד לקן" המצע הזה לא מספיק שכן הכנרים ימשיכו לבנות את הקן ולכן הם זקוקים גם לחומרי בנייה. הנה מתקן של חוטים לבניית הקן שתולים בכלוב, הנקבה אוספת את החוטים ובונה את הקן. צריך לשים את הקן ואת הבד, ואז הכנרית תבנה את הקן על הבד באמצעות החוטי קינון. לאחר ששמים את הקן עם הבד ואת מתקן החוטים מוציאים את המחיצה האטומה מכלוב רבייה, מדובר במחיצה שקיימת בכלוב הרבייה להפרדה אבל הזכר והנקבה רואים זה את זו, (בכלובי רבייה יש מחיצה מרשת נשלפת וגם מחיצה לבנה אטומה). אז להשאיר את מחיצת הרשת. בזמן הזה טוב לתת לכנרים ניגר ופרג כפית קטנה כל יומיים יהיה טוב. משחררים את המחיצה לגמרי אך ורק כשהנקבה בנתה כבר קן מוכן. לפני עונת הרבייה מומלץ לגזור את הציפורניים לזכר ולנקבה. לזכר - כדי שיהיה לו יותר נח לעלות על הנקבה בעת ההזדווגויות ולנקבה - שלא תשבור את הביצים בזמן הדגירה. במאמר זה לא נעסוק כיצד גוזרים ציפורניים לכנרים. וגם בזכות גזירת הציפורניים העמידה על המוט תהיה יציבה יותר. לאחר כמה ימים ממועד ההזדווגות וההפרייה, הנקבה תטיל בין 3-6 ביצים (לעתים נדירים הנקבה מטילה 2 ביצים או אפילו 7) בהפרש של יום אחד מכל ביצה. משך הדגירה הוא 13 ימים ואז הביצים מתחילות לבקוע לפי סדר ההטלות - כל יום תבקע ביצה אחרת. הנקבה מתחילה לדגור מהביצה השנייה, בגלל שהנקבה מטילה בהפרשים והיא מתחילה לדגור אז הביצים בוקעות לא ביחד ויש פערי גילאים בין הגוזלים, זה לא נח לנקבה גם בימים הראשונים לדגור על ביצים שלא בקעו, וגם להאכיל גוזלים שבקעו. ושלא יהיו גוזלים גדולים וגוזלים קטנים. יש לזה פיתרון—ביצי דמי. כל פעם שהנקבה מטילה צריך לקחת את הביצה האמיתית ולהחליף לביצת דמי. את הביצים האמיתיות יש לשמור במקום בטוח (אסור להכניס למקרר) ולרפד בשיבולת שועל בגובה 2 ס"מ, או שאפשר גם בתערובת זרעים לרפד. את הביצים האמיתיות צריך להניח בשכיבה, על מנת לא ליצור משקעים. חשוב לציין שכאשר לוקחים את הביצה האמיתית חייבים לשטוף את הידיים טוב עם סבון ולנגב, על מנת שהיד תהיה ללא חיידקים. כי החיידקים עלולים לסתום את נקבוביות הביצים. טוב יותר להוציא את הביצים באמצעות כפפות חד פעמיות מניילון ללא אבקת טלק, הן מצוינות כי הן ללא אבקה. אין צורך להפוך את הביצים כי הגוזל לא הספיק להתפתח. ביצים אלו יכולים להתקיים בחיים עד שבועיים ללא דגירה, בטמפרטורת החדר. כשהנקבה מסיימת להטיל, זאת אומרת כשעובר יום ללא הטלה, מחליפים את כל הביצי הדמה לאמיתיות ובכך הנקבה דוגרת על כל הביצים יחד ואז כל הביצים בוקעות יחד ואין פערים בין הגוזלים. הגוזלים מקבלים ניצוי מלא בגיל 17 יום ונגמלים בגיל 30 יום. הבעיה מתחילה כשהגוזלים, בגיל 17 יום, מתחילים לצאת מהקן (אבל לא לגמרי) והנקבה והזכר רוצים להתחיל סבב חדש, ולכן חובה להוסיף עוד תיבת קינון, התא השני צריך להיות פנימי, ולהוסיף לו בד וסלסלת חומרי קינון, ואז הנקבה תבנה את הקן ובנוסף הזכר יעזור בהאכלת הגוזלים. כך נראה קן הטלה פנימי. ובכך ההורים לא יגרשו את הגוזלים ולא יתלשו את נוצות הגוזלים. הפרדת הגוזלים מההורים הביולוגיים וטיבוע בגיל 30 יום מפרידים את הגוזלים לכלוב עם אוכל ומצמידים את הכלוב הזה אל הכלוב של ההורים באופן כזה שההורים ימשיכו להאכיל את הגוזלים דרך הסורגים. אפשר גם לשים בחזרה את מחיצת הרשת ולהפריד את הגוזלים מההורים באופן כזה שההורים יוכלו להמשיך להאכיל את הגוזלים. אבל זה לא כל כך מומלץ, זה מקטין את השטח של הזוג. אפשר לטבע את הגוזלים בגיל 5 עד 8 ימים. קיימים שתי סוגי טבעות, טבעת ממתכת, בדרך כלל יהיה על הטבעת כתוב IL שזה ארץ ישראל, שנת לידה, לדוגמה שנת 2018 יהיה כתוב 18, וגם מספר סידורי, וכן ראשי תיבות של בית הגידול. הוא יבחר, לדוגמה רון כהן יהיה כתוב RC. אלה נחשבות טבעות קבועות שלא ניתן להסיר אותן מהציפור ולכן הן יכולות לשמש כתעודת זיהוי של הציפור. ניתן להשיג טבעות כאלה בחנויות מסוימות או החוות גידול. בנוגע לאיך לטבע לא נעסוק במאמר זה. יש גם טבעת מפלסטיק בשלל צבעים, שמיועדות לסמן את הציפור (לא יכולה לשמש כתעודת זיהוי), וניתן לחלץ אותן בקלות יחסית אם הן טבעות פתוחות, אם הטבעות סגורות לא ניתן. ( אני אישית ממליץ על טבעות סגורות, לטבעת פתוחה יש יותר חסרונות). טבעות כאלה מתאימות למגדלים שיש יותר מזוג אחד, על מנת שלא יהיה זיווג בין אחים, כל גוזלים אחים מטבעים בצבע מסוים. לדוגמא נניח ויש לי 3 זוגות, אז אני רושם לעצמי, כל גוזלים שיוצאים מזוג א' יהיו מטובעים בטבעת אדומה, כל הגוזלים שיוצאים מזוג ב' יהיו בעלי טבעת צהובה וכל גוזלים שיוצאים מזוג ג' יהיו בעלי טבעת ירוקה. בעניין טבעות מתכת כל טבעת תיהיה בצבע מסוים לפי כל שנה. לדוגמא שנת 2017 הטבעות היו בצבע כחול. זה נקבע על ידי הארגון העולמי. ניתן לטבע את הגוזל בשני סוגי הטבעות (הפלסטיק והמתכת), אחת בכל רגל. הפרחון מתחיל לשרוק בגיל 5 חודשים ואז אפשר לקבוע אם מדובר בזכר או בנקבה. הזכרים הם אלה ששורקים. "שורקים" הכוונה - שהם מסלסלים בקולם. קרדיות אצל כנרים בעניין קרדיות אצל כנרים ניתן לטפטף טיפה אחת של איבומאק מדולל על אזור העורף ישירות על העור שהוא חשוף מנוצות אחת לחצי שנה ומעסים טיפה. יש גם חומר שנקרא קרצימת 25% שזו אבקה. מומלץ לאבק את הקן לשים קצת אבקה על הריפוד (הבד) ששמים בקן, שעליו הנקבה בונה את הקן. (באמצעות החוטי קינון) חשוב מאוד לקרוא את הוראות יצרן ולפעול לפיהן! קרדיות בדרך כלל מגיעות בעונת הרבייה ובקיץ, יש כל מיני סוגים לדוגמה קרדית תת עורית. כעיקרון צריך לעקוב, הקרדיות אומנם קטנות מאוד אך נראות לעין. הן מסתתרות אפילו בין סורגי הדלתות, לוודא שנוצות הכנרים לא מכורסמות ולבדוק שאין קשקשים על הרגליים. ראה גם כאן: קנמידוקופטס. חשוב מאוד לדעת שהקרדית מוצצת את הדם של הכנרים וגם גורמת לקשיי נשימה. (כנר שנגוע בקרדיות ולא יטופל, ימות בסוף!!!) הקרדיות מונעות מהנקבה לדגור על הביצים בעונת הרבייה. אפשר לטפטף באמבטיה כמה טיפות של שמן רוזמרין, זה יכול להיות יעיל נגד קרדיות, אפשר לעשות כך כל שבועיים. וטוב לעשות לכנרים אמבטיות כל יום על מנת לצנן את הגוף. אמבטיה עם מים בלבד אפשר לתת כל יום. דוגמה לאמבטיה יעודית: טיפול בקרדית שק האוויר זהו טפיל מסויים שנאחז בדרכי הנשימה של הציפור, זה יכול להיות בקנה הנשימה, בסינוסים, בשקיות האוויר או בכל מקום אחר לאורך דרכי הנשימה. כשהטפיל הזה מתרבה, בסופו של דבר הוא חונק את הציפור. מה עושים ובמה ניתן להשתמש? ניתן להשתמש בכל תכשיר שיש בו החומר הפעיל איבומקסין נגד טפילים. ראה גם כאן: שימוש באיבומק פורופין לטיפול בטפילים חיצוניים ופנימיים איך משתמשים בתכשיר? ניתן לערבב מספר טיפות במי השתייה לפי המינון שבהוראות היצרן, שכתובות על האריזה או על נייר בתוך הקופסה. הטוב ביותר הוא לטפטף טיפה אחת על העור החשוף שבעורף הציפור (לנשוף על הנוצות) ולעסות טיפה עם הטפי כדי להחדיר את החומר לתוך העור ובעצם להחדיר למחזור הדם של הציפור מה שיגרום לטפילים למות. נציין שהטיפול מאוד יעיל. צפה בסרטון הזה: נתראה במאמר הבא! וכמובן נאחל לכולם בהצלחה! RE: גידול כנרים - צבי דגן - 08-21-2018 ינון, כל הכבוד. מאמר מקיף, מושכל, מלמד ושימושי. אין ספק, שכל מי שירצה לגדל כנריות (וגם מי שכבר מגדל), יוכל להעזר במאמר הזה. RE: גידול כנרים - yinon236 - 08-21-2018 תודה רבה, שמח לשמוע |