פורום תוכיפדיה
בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - גרסה מובנת להדפסה

+- פורום תוכיפדיה (https://tukipedia.com)
+-- פורום: חומרי עזר למגדל (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=13)
+--- פורום: מאמרים (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=18)
+---- פורום: דגים ודו-חיים (https://tukipedia.com/forumdisplay.php?fid=31)
+---- אשכול: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר (/showthread.php?tid=545)



בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-17-2018

[Image: xNj1nx2.jpg]
תהליך הקמת אקווריום גדול - 1,100 ליטר (High-Tech) - תיאור בתמונות ובמלל / צבי דגן  ‏09 ‏אוגוסט ‏2004
המאמר הזה מיועד למי שיש לו ניסיון ב"עשה במו ידך".
אומנם מדובר באקווריום בנפח 1,100 ליטר, אבל התיאור מתאים לכל אקווריום גדול אחר.
כדי לבנות את האקווריום אתה זקוק לעוזר, זו איננה אפשרות לבחירה, אלא מדובר בחובה כי בלעדיו, לוחות הזכוכית עלולים לפול ויקרה אסון.
הערה חשובה: נא לא להסתמך על המידות המצוינות במאמר (הן מיועדות לקבלת מושג כללי בלבד), אלא לציין לזגג את מידות האקווריום הכלליות ולאפשר לו לקבוע את המידות הסופיות של כל פאה (דופן).
ציוד נוסף:
  1. שלושה גופי חימום של 300W (וואט) בקיץ אפשר להסתפק בשני גופים).
  2. שלושה פילטרים (רצוי - ארבעה) בהספק של לפחות 1,200 ליטר לשעה.
  3. ערכת UV להשמדת אצות.
  4. לאקווריום צמחים יש להוסיף את הרכיבים האלה: מיכל CO2 (פחמן דו-חמצני), ווסת, ריאקטור וכמובן - צמחים.
    תאורה יעודית.
  5. תכנית הסטנד[Image: OCTSnt8.jpg]
  6. לוחות הזכוכית בעובי 10-12 ס"מ ליטוש יהלום (שהפינות / הפאזות יהיו מלוטשים)
    שים לב לכל החיזוקים והקדחים.

  7. שני היטלים ופרספקטיבה.
    [Image: 6l2sSEu.jpg][Image: rQgSj7k.jpg]
    [Image: gsEiogE.jpg]
  • כמו כן, תצטרך לפחות את הכלים שנראים בתמונה:[Image: NPFioPc.jpg]

  • חשוב מאוד להשתמש ב-RTV סיליקון מאיכות הטוב ביותר שמיועד לאקווריומים ונקי מרעלים.
    אני השתמשתי בסיליקון שנראה בתמונה: הסיליקון הטוב ביותר הוא של ג'נרל אלקטריק, הוא יקר, אך לאורך השנים הוא הזול ביותר בשוק. (ביג'יבונד 2 – טוב רק לאקווריומים קטנים).
    אני השתמשתי ב- ASHKALIT CHEMIPROD FROFESSIONAL SILICONE SEALANT 100 RTV 100% SILICONE GOOD FOR AQUARIUM USE
    נקנה ב- "מרכז חומרי אטימה בע"מ" שדרות ההסתדרות 181 ת.ד. 10793 מיקוד: 26101 חיפה
    טלפון: 04-8728952   פקס: 04-8412587 

    [Image: S4954GA.jpg][Image: vDKzH8s.jpg]
  • תזמין ממסגר את המעמד (הסטנד) של האקווריום.
    שים לב שיהיה בנוי מחומרים איכותיים ומפלדה מגולוונת.
    תוודא שקיימת אפשרות נוחה להכניס אותו לביתך.
    כמו כן, יש לוודא שהרצפה בבית יכול לעמוד בפני המשקל של האקווריום + הסטנד + התכולה. (כדאי להתייעץ עם מהנדס בניין)

    [Image: XjdtNR4.jpg]
  • לצבוע את החיבורים (המקומות שריתכו את המתכות) בצבע נוגד חלודה (בד"כ אתה תבקש מהמסגר שיעשה זאת).
    שתי שכבות צבע יסוד שמיועד לברזל מגולוון.
    ולאחר מכן, שתיים/שלוש שכבות של צבע המרייט.
    או צבע המרייט ישירות על גילוון.

    [Image: wTWOQhs.jpg][Image: RzU630u.jpg][Image: jBx0t5U.jpg]
    [Image: DSe7x9E.jpg]
  • על הסטנד מניחים לוח עץ סנדוויץ' באורך וברוחב הסטנד ובעובי 16-20 מ"מ (לפחות).
    שימו לב שהמעצורים יהיו נמוכים יותר מעץ הסנדוויץ'.

  • צובעים את העץ בצבע שלא חדיר למים (אני צבעתי ב"דור" דו רכיבי) וקובעים את העץ אל הסטנד בעזרת ברגים (ברגי פח) שמשקיעים אותם לתוך לוח העץ.
    לאחר מכן, צריך לסתום את החורים שהברגים יצרו (אני השתמשתי בדבק אפוקסי - פלסטלינה).

    [Image: J2pePDE.jpg][Image: 43Rn4Vt.jpg]
  • על לוח הסנדוויץ' מניחים לוח קלקר (ניתן להשיג בחנויות לחומרי בניין) בעובי 20 מ"מ לפחות.
    ניתן לחבר מספר לוחות יחד, לאורך, לרוחב ולגובה בעזרת דבק שמיועד לקלקר או בעזרת דבק סיליקון פשוט (סטנדרטי). 

    [Image: H1NJKNn.jpg][Image: 33oqXzW.jpg]
  • נכיר את החלקים השונים של הזכוכית
    [Image: lAHKk3b.jpg][Image: 8kUSwiI.jpg]
ועכשיו הגענו לשלב הדבקת הזכוכיות
[Image: tykKOHC.jpg]
  • מניחים את רצפת האקווריום על הקלקר
    [Image: e7QCcdB.jpg]
  • מדביקים את קורות החיזוק על הרצפה כשמשאירים מרווח מהקצה עבור הדפנות (ראה בתמונות שלמטה).
  • מורחים שכבה אחידה של סיליקון, מניחים את הפינה הימנית, רצוי ע"י שני אנשים (להיזהר שהלוחות לא יחליקו) ואדם נוסף מחזק עם נייר הדבקה (מסקינטייפ).
    ומיד מדביקים גם את החיזוקים בין הרצפה לבין הדפנות.

    [Image: 86qeQ72.jpg]
    לאפשר את ייבוש הסיליקון לפחות למשך 24 שעות.
  • באופן דומה מדביקים גם את הפינה השמאלית
    [Image: Jdl7NGL.jpg]
    ושוב, לאפשר את ייבוש הסיליקון לפחות למשך 24 שעות.
  • כך זה נראה
    [Image: t1eeQ6Y.jpg][Image: lVFRatr.jpg]
  • כך נראות שלושת הדפנות
    [Image: W6smzIe.jpg][Image: ktcyr1s.jpg]
  • מתחילים לראות את הסוף ומדביקים את קורת החיזוק הקדמית ואחריה - את הדופן הקדמי.
    (בתמונה שלמטה, רואים את הקורה לפני ההדבקה).

    [Image: oFPUwef.jpg]
    [Image: 4p3Ijmq.jpg]
  • למרות שיש פגיעה מסוימת ביופי, חיזקתי גם את הפינות בעזרת סרגלים מזכוכית, יש מי שיאמרו שזה מיותר.
    מבט על החיזוקים הפינתיים.

    [Image: cRDIac8.jpg][Image: XOuRvH2.jpg]
  • המכל מוכן.
    [Image: vcfWjO1.jpg]
  • מדביקים את החיזוק העליון בצד ימין וגם - בצד שמאל.
    מניחים את המכסה הימני, מצמידים אליו את החיזוק האמצעי ומדביקים אותו ותוך כדי כך מניחים גם את המכסה השמאלי ובודקים שהמכסים זזים וניתן לפתוח ולסגור אותם.
    משאירים לייבוש למשך 24 שעות.

    [Image: uoa0bSj.jpg][Image: PXIOg7Q.jpg]
  • צילומי תקריב של החיזוקים
    [Image: kCqAKpK.jpg][Image: Vw6BYw3.jpg]
  • ומי חונך את האקווריום?
    [Image: bAPls3k.jpg][Image: UnVtXtz.jpg]



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-18-2018

מערכת - UV, מערכת - CO2 מצע אורגני ודשן
לאקווריום צמחייה אנחנו משתמשים בשתי מערכות חשובות ועוד שני גורמים (פקטורים):
  1. מערכת UV: 
    משמשת בעצם לחיטוי המים מחיידקים, בקטריות ונבגים של אצות.
    אנחנו משתמשים במערכת UV כדי לנקות את המים, להצליל (מלשון "צלול") אותם ולשפר את איכות המים באקווריום.
    מערכת UV מחסלת את הבקטריות שלא נראות לעין ומונעת התפתחות של אצות שעלולות להעכיר את המים ולפגוע בצלילותם. 
    המערכת לא מסוכנת לדגים, משום שמדובר באנרגיה דומה לאנרגיית השמש והיא נמצאת בעצם מחוץ לחלל האקווריום, עם זאת, מומלץ להפעיל פילטר UV לאקווריום במשך ארבע שעות לכל היותר מידי יום.
    המערכת כוללת: שרוול עם פתח כניסה ופתח יציאת מים, בתוכה ישנה מנורת UV, שגורמת לחיסול היצורים המקרוסקופיים, וראש כוח שתפקידו להזרים את המים מהאקווריום ואל האקווריום.

  2. מערכת הזרמת פחמן דו-חמצני (CO2) למים:
    כידוע, כדי שהצמח יתפתח הוא זקוק לאור, למים, לדשן ולפחמן דו-חמצני.
    באקווריום שמותקנת בו מערכת CO2, תהיה האצה חזקת בצמיחת הצמחים.
    המערכת מכילה: מיכל CO2 (רצוי שיהיו שני מכלים), ווסת ומד לחץ, מונה בועות, דיפיוזר או ריאקטור.

  3. מצע אורגני:
    חשוב מאוד להכין תערובת קרקע מאוזנת, שתשמש עוגן לשורשי הצמחים ומאגר מזון לטווח ארוך (שחרור איטי).
  4. דשן
    מסתבר שהמצע בלבד אינו מספיק להתפתחותם הבריאה של הצמחים שכן חומרי המזון שבו אינם זמינים מידית לצמח והוא זקוק להשקיע אנרגיה רבה כדי להשתמש בהם.
    כאן בא הדשן הנוזלי שבו מומסים מלחים משני סוגים: מאקרו-אלמנטים בריכוז גבוה יחסית בד"כ מכיל את החומרים האלה - פחמן, חמצן, מימן, חנקן, אשלגן, זרחן, סידן, מגנזיום, וגופרית.
    ומיקרו-אלמנטים בריכוז מאוד נמוך שמכיל - כלור, ברזל, מנגן, בור, אבץ, נחושת, מוליבידן, חנקן, זרחן,  אשלגן, אבץ, מנגן, ומגנזיום.
    הגורמים שמשפיעים על קליטת המינרלים בצמח הם: טמפרטורה מתאיה, חומציות הקרקע, הימצאות מלחים במצע הגידול, התפתחות מערכת השורשים, חשיפתם לאור בתדר ובטמפרטורה מתאימים ואווריריות מצע הגידול.

  5. מערכת פחמן דו-חמצני (CO2)[Image: Xjx9Xei.jpg][Image: JKFmAHp.jpg]הדיפיוזר והריאקטור הם שני מכשירים עם תפקיד זהה - לערבב (או להמס) את הפחמן הדו-חמצני במים.
    (הריאקטור הזה נבנה בעבודה עצמית בבית).
    ההבדל בניהם הוא הגודל ובהתאם - גודל האקווריום.
    [Image: VDrNB8h.jpg][Image: 8sYftbF.jpg][Image: KLEOkbw.jpg]
    כך מתחבר הראקטור אל האקווריום.
    [Image: dhcFgtr.jpg]
    כך נראית ערכת ה-UV
    [Image: ybd24kr.jpg]
    כך מחברים את מערכת ה-UV אל האקווריום.
    [Image: sIP966j.jpg]
    [Image: mNLTLHu.jpg]
  6. המצע וכבל החימום התת קרקעי
    לפני שמכניסים את המצע צריך להתקין את כבל החימום התת קרקעי, שתפקידו לגרום לצירקולציה (תנועה מעגלית שחוזרת על עצמה) של המים בתוך המצע.
    [Image: Gvoi3VT.jpg]
  7. הרכב השכבות במצע
    [Image: lLuKc6I.gif] כבל חימום תת-קרקעי.
    [Image: lLuKc6I.gif] חול קוורץ (SiO2 סיליקה דו חמצני) - 1 ס"מ.
    הקוורץ הוא חומר אינרטי ולכן הוא כל כך מתאים לנו, שכן הוא לא מפריש סידן (או חומרים אחרים) אל תוך האקווריום.

    [Image: lLuKc6I.gif] מצע אורגני: שכבת החמרה+כבול : חמרה - 30%-20%, כבול - 70%-60%, הומוס 10%+פחם 5%. הפחם יהיה קצת פחם רגיל (עץ) ושקית פחם פעיל (כזה שמכניסים לפילטר).
    הומוס יהיה נקי, ללא תוספות דישון למיניהם.
    פחם נקי, ללא תוספי בעירה.
    סה"כ גובה השכבה האורגנית לא תעלה על 1-1.5 ס"מ (באקווריום HIGH-TECH).

    [Image: lLuKc6I.gif]  גובה שכבת חול קוורץ = 1 ס"מ, גרגר הקוורץ יהיה בגודל 2-3 מ"מ.
    [Image: lLuKc6I.gif] גובה המצע כולו (כולל הכל) - לא יותר מ- 11-10 ס"מ.
    [Image: 7tlzfmn.gif] להתחלה טובה של האקווריום, תשאב קצת רפש מאקווריום וותיק ותשפוך את כולו על השכבה הראשונה ועוד קצת על השנייה למעלה. הבקטריות אצלך יתחילו מיד לעבוד ולהשתכפל במהירות.
    [Image: 7tlzfmn.gif] אדמת חמרה משיגים בגינה, או חפירות כלשהן שהוציאו חמרה מהאדמה.
    ככול שהחפירה עמוקה יותר, החמרה נקייה יותר.
    בכל מקרה ניתן לנקות את החמרה בתנור (ראה תמונות למטה).

  8. החישוב עבור האקווריום הנ"ל
    [Image: 7tlzfmn.gif] חול קוורץ – 16.2 ליטר.
    [Image: 7tlzfmn.gif] אדמת חמרה – 12.15 ליטר.
    [Image: 7tlzfmn.gif] כבול נקי או "זוהר 4", "בנטל 11", "אקו-טרה" (ללא תוספות דשן לעציצים) – 8.5 ליטר.
    [Image: 7tlzfmn.gif] הומוס – 2.43 ליטר.
    [Image: 7tlzfmn.gif] פחם – 1.22 ליטר.
    סך הכל: 24.3  ליטר.

    [Image: 7tlzfmn.gif] חול קוורץ – 16.2 ליטר.
    [Image: 7tlzfmn.gif] חצץ קוורץ – 97.2 ליטר. (לדעתי אפשר גם יותר)
    סך הכל: 153.9 ליטר.
    ז"א שסה"כ: חול קוורץ 32.4 ליטר, (כמעט כל השק).

  9. הקוורץ, בחנויות לחיות מחמד, יקר מאור לכו כדאי לחפש מקורות אחרים.
    למשל: אצל "שושני את וינשטיין" ברחוב חלוצי התעשיה 86. מפרץ חיפה. טלפון: 048411350 
    המקום פתוח ימים א-ה בשעות 06:30-15:00

  10. תמונות הקשורות למצע
    [Image: k1cZsWn.jpg][Image: VWLTZ41.jpg]
    [Image: AJ39uq3.jpg][Image: IyBHVrd.jpg][Image: cqX1cM5.jpg][Image: GNqSDFg.jpg]
  11. החול והחצץ, לא נקיים ויש צורך לשטוף אותם עם הרבה מים.
    לכן הכנתי מסגרת מעץ שעליה מתחתי בד והצמדתי אותו בעזרת אקדח סיכות, ושטפתי את החצץ.

    [Image: WbwmDjm.jpg][Image: cgxQ1gf.jpg][Image: z2faMT8.jpg]
  12.  גם אם אדמת החמרה צריך לשטוף בתוך דלי מים.
    מערבבים את אדמת החמרה במים, ושופכים את כל הלכלוך שצף.

    חוזרים על פעולה זו מספר פעמים עד שהמים נעשים צלולים.
    ואז שופכים את החמרה לתבנית חד פעמית כפולה, ומכניסים לתנור למשך זמן עד שרואים שהאדמה התייבשה.
    מוציאים, משאירים בחוץ לקירור ואז יש צורך לפורר את הגושים שנוצרו.

    [Image: 5uSwUm7.jpg]
  13. בהזדמנות זו, שטפתי גם את אבני הטוף שבהן השתמשתי לגידול הבקטריות בפילטר.
    [Image: GP28diw.jpg][Image: Vj3ZJQr.jpg]




RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-18-2018


  1. לאחר שהסיליקון התקשה לגמרי (4-7 ימים), אפשר להתחיל למלא במים כדי לבדוק שאין נזילות.
    בתחילה, ממלאים רק מחצית מהגובה, משאירים כך למספר שעות ובודקים שהמבנה מספיק חזק ומוודאים שאין נזילות.
     רק לאחר מכן אפשר למלא את האקווריום כולו, להשאיר כך למשך יומיים/שלושה וכל יום לבדוק שאין נזילות.
    [Image: Jrpj3Ft.jpg][Image: akOUP4q.jpg][Image: TPqpoIK.jpg]
  2. לאחר שאתה בטוח שמבנה האקווריום יציב ואין נזילות, אפשר להמשיך ולמלא את כולו.
    [Image: 4InqARA.jpg][Image: 80EZqrv.jpg][Image: yDjfVlD.jpg][Image: sZjRfN3.jpg][Image: A7cXt8N.jpg]
  3. אם גילית שיש נזילות (מקווה שזה לא יקרה), צריך לרוקן את המכל, לייבש אותו היטב, ולמרוח הרבה סיליקון בנקודת הנזילה.
    לאחר מספר ימים ורק לאחר שאתה בטוח שאין נזילות, אשפר לרוקן את המכל כדי להכניס בו את הצע.



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-18-2018

לאחר שהאקווריום עבר את כל המבחנים (חוזק ונזילות), אפשר להתחיל בהתקנת כבל החימום הקרקעי ומעליו לסדר את המצע, לפי הסדר הזה:
  1. כבל החימום התת קרקעי (להזכירך: גורם לסירקולציה של המים בתוך המצע).
    [Image: YSYdyw8.jpg][Image: eofT2B3.jpg]
  2. מעל כבל החימום, מפזרים שכבה דקה (1-1.5 ס"מ) של חול קוורץ ומהדקים.
    החול צריך לכסות את כבל החימום.
    כמו כן, צריך להשאיר שוליים ברוחב כ-10 ס"מ מסביב (אפשר להשתמש בסרגלי החיזוק כמדד לגבולות של החול).

    [Image: pSmP7xu.jpg][Image: 3eFIxUP.jpg][Image: jcv8x5F.jpg]
  3. את השוליים,  ברוחב כ-10 ס"מ שהשארת מסביב, תמלא בשכבה של חצץ קוורץ בגובה של כ- 5-7 ס"מ.
    [Image: 4zuFJFm.jpg][Image: VX1dC9O.jpg]
  4. כדי שיהיה נוח יותר ליישר ולהדק, כדאי למלא במעט מים, שלא יעבור את החצץ שמסביב.
    [Image: qeHSOtl.jpg][Image: b7DbuKp.jpg]
  5. כעת הגיע הזמן לפזר את המצע האורגני כפי שמתואר למעלה "הרכב השכבות במצע" (בסעיף 7)
    [Image: s3nOOX0.jpg][Image: xdqH68O.jpg][Image: eKW3fAu.jpg][Image: mhrzIzC.jpg]
  6. מעל השכבה האורגנית מפזרים חצץ קוורץ עד מעל גובה החצץ שמסביב בשוליים (בערך בגובה של 1 ס"מ מעל השוליים) ומיישרים בעזרת מגב נקי (ללא חומרי ניקוי שנשארו בו מניקיון הבית בפעם האחרונה).
    מוסיפים חצץ ודואגים למדרון (שיפוע), כאשר החלק האחורי גבוה (כ-10 ס"מ) והצד הקדמי - נמוך (כ-8 ס"מ).
    אין צורך להקפיד על הערכים האלה משום שבין כך, המצב הזה לא יישמר לאורך זמן, לתנועת המים באקווריום יש נטייה ליישר את הקרקע.

    [Image: eK0NMbt.jpg][Image: ZHP1Kor.jpg][Image: YQZoP0a.jpg]
  7. לנוחיות הכנת השיפוע כדאי למלא מים עד גובה החצץ (בזמן מילוי המים צריך לשים חפץ שיגן על החצץ מפני פיזורו).
    [Image: pHz2si2.jpg][Image: enrEH5s.jpg][Image: GQ5zWId.jpg][Image: W6ySCb2.jpg]
  8. כך צריך האקווריום להראות מהחזית
    [Image: 3rP4EaC.jpg]
    וכך הוא ייראה מהצד
    [Image: k6sJggG.jpg]
  9. הערה: באזורים בארץ שבהם המים קשים (ריכוז גבוה של מלחים ובעיקר - סידן), יש למהול את המים במי "אוסמוזה הפוכה".
    המהילה היא לפחות של 50% מי אוסמוזה ורצוי - יותר ובהתאם לאיכות המים באזור מגוריך.

  10. וטוב שיש לנו את הברכה  Shy
    [Image: 1qf4mtJ.jpg]



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-19-2018

מערכת החשמל
הערה חשובה:
כל מערכת החשמל צריכה להיעשות ע"י חשמלאי מוסמך
  1. צריך לזכור שמדובר באקווריום גדול ומן הסתם צורך אנרגיה חשמלית שחורג מהסטנדרט.
  2. אצלי הופעלו צרכני החשמל האלה: 
    [Image: 7tlzfmn.gif] שלוש מנורות מטל הלייד של 400W כל אחת - צריכת חשמל גבוהה.
    [Image: 7tlzfmn.gif] מאז התקדמנו מעט וכיום מומלץ להשתמש בנורות T5 או בנורות לד.
    [Image: 7tlzfmn.gif] שלושה פילטרים בהספק של 1,200 ליטר בשעה.
    [Image: 7tlzfmn.gif] 3-4 גופי חימום בהספק של 300W-400W.
    [Image: 7tlzfmn.gif] כבל תת קרקעי.
    [Image: 7tlzfmn.gif] מערכת UV.
    [Image: 7tlzfmn.gif] מערכת CO2.
    [Image: 7tlzfmn.gif] לכן צריך לחשב את לוח החשמל ולחלק את הזרם באופן נכון.
    כמו כן, כדאי להתקין מפסק אוטומטי לכל נורה מטל הלייד בנפרד וכך גם ליתר הצרכנים.
    [Image: 7tlzfmn.gif] ממסר פחת ומפסק ראשי.
    [Image: 7tlzfmn.gif] "שעון שבת" להדלקת התאורה ולכיבוייה.
    [Image: 7tlzfmn.gif] רצוי מאוד להתקין 10-12 שקעים עבור גופי החימום, הפילטרים, הכבל התת קרקעי, וכל השאר.

  3. קצת תמונות 
    על הלוח הזה צריך לבנות ארון להגנה מפני מים.

    [Image: uMSWuya.jpg]
    [Image: 39JHYit.jpg][Image: z5IrOaI.jpg]
    [Image: DWfRw2l.jpg][Image: LSH5mRD.jpg]
    [Image: pzU6MHd.jpg]



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-19-2018

הרצת האקווריום (סייקל)
לפני שמאכלסים את האקווריום צריך להריץ אותו, מה שאנחנו מכנים בשם  "סייקל" (Cycle) כדי, בין היתר, לסגור את מחזור החנקן באקווריום ולאפשר גידול של בקטריות בפילטרים ובמצע.
לכן חשוב מאוד להכניס לפילטר מדיות ביולוגיות (ולא רק ספוג או פרלון).
מדייה ביולוגית ניתן לקנות בחנויות, היא צריכה להיות בעלת שטח פנים גדול ככל האפשר.
לחילופין, אפשר להשתמש באבני טוף שעברו ניקוי יסודי.
במי הברז יש בעיקר שני חומרים רעלים: כלור וכלוראמין.
אומנם הכלור אמור להתנדף תוך מספר שעות, אבל הכלוראמין לא מתנדף  ופירוקו אורך לפחות שבועיים.
קיים תכשיר "אנטיכלור", לניטרול כלור וכלוראמין שכדאי להשתמש בו בכל רענון של המים.
קיימים שלושה סוגים עיקריים של אקווריום צמחיה: 

  1. אקווריום צמחיה Low-Tech: מדובר באקווריום עם תנאים מינימליים עבור הצמחים שכוללים מצע דישון ותאורה של עד חצי וואט לליטר, והוא מתאים למגוון צמחים מצומצם יחסית שלא דורשים תנאים מיוחדים. 
  2. האקווריום הטבעי: זהו אקווריום שפועל כמערכת אקולוגית המתבססת על איזון בין הצמחים והדגים.
    הוא דורש ציוד ותחזוקה מועטים יחסית, ולכן הוא זול ונוח ויכול להתאים כמעט לכל מגדל.
    הכללים להקמת אקווריום כזה שונים מהכללים המתאימים לשאר סוגי האקווריומים.

  3. אקווריום צמחיה High-Tech: באקווריום כזה ניתן לגדל את כל הצמחים העדינים והיפים.
    הוא דורש את כל הציוד שהוזכר לעיל, שמעניקים לצמחים את התנאים האופטימליים להתפתחות בריאה ומהירה.

הפילטר הרצוי הוא פילטר דוד חיצוני, שמאפשר נפח גדול למסננים המכניים והביולוגיות, ונוח לתחזוקה.
באקווריום צמחיה יש לדאוג לתאורה מתאימה.
רוב הצמחים זקוקים לאור בעוצמה של בערך חצי וואט לליטר מים, במשך 10-12 שעות ביממה.
למטרה זו ישמש אותנו "שעון שבת".
משך זמן הרצת האקווריום תלוי בגורמים אחדים כמו: נפח המים, איכות ויעילות הפילטרים, מדיות הבקטריות והחשובים ביותר הם הצמחים שתשתול באקווריום - מצחים מהירי צמיחה, במטרה שיפתחו מסת נוף במהירות גדולה וכך יטהרו את המים וייצבו אותם.
אני השתמשתי בצמחים האלה: אכינודורוס קורדיפוליאוס, הידרוקוקטיל ליליאוקוסיפלה, היגרופילה קורימבוסה, אכינודורוס בלהרי, סטופילום דמרסום, וולסינריה, גימנוקורוניס ספילנטודיס, לילאופסיס ניוזלנדי, בקופה מוניארי, קרפטופילום דרמסוס (צמח יפה עם גבעול אדום), קריפטוקורין, כפי שרואים בתמונה.
הערה: על מנת למנוע התפתחות של אצות על הזכוכית,  כדאי לצבוע את הדופן האחורי ואת הדפנות הצדדיים בצבע שחור. בד"כ יידרשו 2-3 שכבות.
לחילופין, אפשר להדביר מדבקה עבה מחומר עבה (לא שקוף) בצבע שחור אטום (נדרשת מיומנות ועזרה מאדם נוסף).

[Image: nwfkvEv.jpg][Image: qRE8hmI.jpg]
תמונות נוספות של מראה האקווריום במשך זמן הסייקל.
בתמונה השנייה אפשר לראות קצת פירלינג 
(pearling)
ראה גם כאן: הפוטוסינתזה והנשימה בצמחים
[Image: nJILpx6.jpg]
[Image: 1TX6eVS.jpg]
צמחי הסייקל בצילום תקריב
[Image: LeBXSXF.jpg]
[Image: Nwojn9L.jpg]
[Image: 2g67hkI.jpg]
[Image: Gr5THxk.jpg]
[Image: 25RYVZz.jpg][Image: 8nxjbS6.jpg][Image: ZYudYaa.jpg]
יש לציין שהצמחים האלה הם צמחים זמניים באקווריום ומיועדים רק למשת תקופת הרצת האקווריום (סייקל).
לאחר תקופת הסייקל, מן הסתם תעקור את חלקם ותשתול במקומם צמחים אחרים יפים יותר שמיעדים לאקווריום הייטק.
את החלפת הצמחים צריך לעשות בהדרגה ולוודא שאכן הצמח החדש נקלט ומשגשג.



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - אריאל סנדי - 08-19-2018

מאמר מאוד מושקע! תודה על השיתוף, האקווריום שלך? האם אתה זה שבנה אותו?


RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-19-2018

אכן, אקווריום שלי ושל בני.
שנינו בנינו אותו.


RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-19-2018

שימו לב לצמיחה המואצת תוך חודש
התמונה הראשונה צולמה ב-5/3/2007 והאחרונה ב-5/4/2007


[Image: 9Y94mPe.jpg][Image: knea5hC.jpg][Image: xvbinzk.jpg][Image: O2V4jPu.jpg][Image: ZG8dMP8.jpg][Image: SkK3JQh.jpg][Image: 9xH6LVN.jpg][Image: ryyz8SC.jpg][Image: NW2eOOa.jpg][Image: buhn82g.jpg][Image: Ohx7YVn.jpg][Image: VNIIJhX.jpg][Image: d86D37W.jpg]



RE: בניית אקווריום גדול - 1,100 ליטר - צבי דגן - 08-19-2018