עקרונות בניית אומנת לתוכים
כתב וצילם: דיויד אלקה
לצורך הבנת העיקרון של בניית אומנת באופן הקל ביותר צריך להכין כמה פריטים פשוטים.
העיקרון מבוסס על בנית אומנת מטוסטר אובן ותנור בישול ביתי.
את רוב הציוד ניתן למצוא ליד אתרי פינוי פסולת.
בקר ומגען מומלץ לרכוש חדשים.
יש צורך לקבל אישור מההורים לפני פרוק המטבח!
חובה להיעזר בחשמלאי מוסמך.
הציוד הדרוש:
תנור בישול עדיפות לדגם עם טורבו או טוסטר-אובן (לא מיקרו גל).
בקר טמפרטורה.
קופסא של ספק כוח למחשב.
מגען ללוח.
"מגען" או "ממסר ללוח" הוא ממסר, קונטקטור, אביזר חשמלי שמגן על הבקר מפני שרפת המגעים שלו עקב עומס גדול עליו.
כלי עבודה:
העיקרון מבוסס על בנית אומנת מטוסטר אובן ותנור בישול ביתי.
את רוב הציוד ניתן למצוא ליד אתרי פינוי פסולת.
בקר ומגען מומלץ לרכוש חדשים.
יש צורך לקבל אישור מההורים לפני פרוק המטבח!
חובה להיעזר בחשמלאי מוסמך.
הציוד הדרוש:
תנור בישול עדיפות לדגם עם טורבו או טוסטר-אובן (לא מיקרו גל).
בקר טמפרטורה.
קופסא של ספק כוח למחשב.
מגען ללוח.
"מגען" או "ממסר ללוח" הוא ממסר, קונטקטור, אביזר חשמלי שמגן על הבקר מפני שרפת המגעים שלו עקב עומס גדול עליו.
כלי עבודה:
מברגה או סט מברגים.
כוס קידוח בקוטר 22 מ"מ לפחות.
כבל חשמל ממגהץ מהדגם הישן, מצופה בבד עמיד בחום (מומלץ).
פלייר אף ארוך.
מספרי פח קטנים.
ברגים קודחים (פיטריה או פחפחים), פחפחים הם, סוג של בורג המשמש אנשי גבס (סלנג - לבורג פטריה)
סבון נוזלי.
חשמלאי מוסמך.
כוס קידוח בקוטר 22 מ"מ לפחות.
כבל חשמל ממגהץ מהדגם הישן, מצופה בבד עמיד בחום (מומלץ).
פלייר אף ארוך.
מספרי פח קטנים.
ברגים קודחים (פיטריה או פחפחים), פחפחים הם, סוג של בורג המשמש אנשי גבס (סלנג - לבורג פטריה)
סבון נוזלי.
חשמלאי מוסמך.
אופן הבניה:
מפרקים את הכיסויים של התנור, כדי להגיע לחוטי החשמל וגופי החימום.
מפרקים את גוף החימום העליון, ומנתקים את החוטים משני הקצוות למניעת התחשמלות (ישמש במועד מאוחר יותר).
אני ממליץ להשאיר את גוף החימום התחתון לטובת חימום המים להוספת לחות.
מנקים היטב את תא החימום והגוף החיצוני.
מומלץ לפרק גם את מערכת הגז (היא מיותרת לחלוטין), במדובר בתנור אפיה משולב רגיל (לא בלדאין), ניתן לביצוע גם עם תנור בנוי בתוך הארון (בילד-אין), רק שאז לא צריך לפרק את הגז.
פותחים פתח בגוף קופסת הספק בגודל מתאים לבקר
מסמנים את מרכז החלק התחתון וקודחים עם כוס הקידוח מעבר לחוטים שיעברו לגוף התנור.
מחברים את החלק התחתון של הספק לאחד הפתחים של מערכת הגז, בעזרת ברגי פחפח.
בגוף התנור מנתקים את אבטחת טמפרטורה עליון לרוב נמצא בחלקו העליון עם חוטים אדומים ומחבר בין כניסת החשמל למפסק בורר מצבים של התנור.
את החוטים האלה מחברים למגען כדי שינתק את החשמל כאשר הטמפרטורה מגיעה לטווח הרצוי.
מחברים את הכבל של המגהץ למגען חום מחובר עם הכניסה של החשמל בצידו העליון, כחול מחובר ל"אפס" מסומן במגען כ-A2 יחד עם חוט שפורק מגוף החימום המיותר.
מחברים את החוט הנותר לבורג המסומן A1
את הגשש של הבקר מצמידים לחלקו העליון של תא התנור כ- 2-3 ס"מ ממאוורר הטורבו.
מעבירים את שני הכבלים דרך הפתח שביצענו בספק ומרכיבים את הדפנות חזרה לתנור.
ניתן להשתמש בחוט "אפס" של המצת האלקטרוני של מערכת הגז לטובת חיבור "אפס" למגען.
לאחר סגירת הכיסויים עוברים לחיבור הבקר.
את חוט החום מחברים לכניסת החשמל בבקר ומגשרים למגע של הבקר.
את החוט הכחול מחברים ל"אפס" של הבקר.
את החוט הנותר מחברים למגע של הבקר.
את חוטי הגשש למקומם בבקר.
סוגרים את המכסה.
מחברים לשקע החשמל ומפעילים את התנור על טורבו עם חימום תחתון.
ממתינים כרבע שעה עד שכל תא האפייה מתחמם.
הבקר יפעיל את גוף החימום לסירוגין עד קבלת הטמפרטורה הרצויה.
ולאחר זמן מה יעבוד בקצב אחיד ותנודות קטנות יותר.
ניתן לראות סטייה של כ- 1 מעלת צלזיוס בין מכשיר המדידה והבקר.
הסטייה בתוך התא נשמר היטב בעזרת הבידוד שקיים בתנורים ונשאר על 1 מעלת צלזיוס.
זה העיקרון הפשוט ביותר שניסיתי והצליח לי.
את המגש המקורי מניחים בתחתית התא עם כחצי ליטר מים כדי לשמור על לחות קבועה באומנת.
הרשתות נמצאות בחלל המרכזי ועליו מניחים קופסה ובתוכו - את הגוזלים.
זהירות לא לאפות אותם יותר מידי.
בטוסטר-אובן ניתן לאכלס עד שלושה גוזלים.
בתנור ניתן לאכלס עד עשרים גוזלים.
בהצלחה והנאה בבניה.
עם מעט דמיון ואמונה תגיע רחוק
מפרקים את הכיסויים של התנור, כדי להגיע לחוטי החשמל וגופי החימום.
מפרקים את גוף החימום העליון, ומנתקים את החוטים משני הקצוות למניעת התחשמלות (ישמש במועד מאוחר יותר).
אני ממליץ להשאיר את גוף החימום התחתון לטובת חימום המים להוספת לחות.
מנקים היטב את תא החימום והגוף החיצוני.
מומלץ לפרק גם את מערכת הגז (היא מיותרת לחלוטין), במדובר בתנור אפיה משולב רגיל (לא בלדאין), ניתן לביצוע גם עם תנור בנוי בתוך הארון (בילד-אין), רק שאז לא צריך לפרק את הגז.
פותחים פתח בגוף קופסת הספק בגודל מתאים לבקר
מסמנים את מרכז החלק התחתון וקודחים עם כוס הקידוח מעבר לחוטים שיעברו לגוף התנור.
מחברים את החלק התחתון של הספק לאחד הפתחים של מערכת הגז, בעזרת ברגי פחפח.
בגוף התנור מנתקים את אבטחת טמפרטורה עליון לרוב נמצא בחלקו העליון עם חוטים אדומים ומחבר בין כניסת החשמל למפסק בורר מצבים של התנור.
את החוטים האלה מחברים למגען כדי שינתק את החשמל כאשר הטמפרטורה מגיעה לטווח הרצוי.
מחברים את הכבל של המגהץ למגען חום מחובר עם הכניסה של החשמל בצידו העליון, כחול מחובר ל"אפס" מסומן במגען כ-A2 יחד עם חוט שפורק מגוף החימום המיותר.
מחברים את החוט הנותר לבורג המסומן A1
את הגשש של הבקר מצמידים לחלקו העליון של תא התנור כ- 2-3 ס"מ ממאוורר הטורבו.
מעבירים את שני הכבלים דרך הפתח שביצענו בספק ומרכיבים את הדפנות חזרה לתנור.
ניתן להשתמש בחוט "אפס" של המצת האלקטרוני של מערכת הגז לטובת חיבור "אפס" למגען.
לאחר סגירת הכיסויים עוברים לחיבור הבקר.
את חוט החום מחברים לכניסת החשמל בבקר ומגשרים למגע של הבקר.
את החוט הכחול מחברים ל"אפס" של הבקר.
את החוט הנותר מחברים למגע של הבקר.
את חוטי הגשש למקומם בבקר.
סוגרים את המכסה.
מחברים לשקע החשמל ומפעילים את התנור על טורבו עם חימום תחתון.
ממתינים כרבע שעה עד שכל תא האפייה מתחמם.
הבקר יפעיל את גוף החימום לסירוגין עד קבלת הטמפרטורה הרצויה.
ולאחר זמן מה יעבוד בקצב אחיד ותנודות קטנות יותר.
ניתן לראות סטייה של כ- 1 מעלת צלזיוס בין מכשיר המדידה והבקר.
הסטייה בתוך התא נשמר היטב בעזרת הבידוד שקיים בתנורים ונשאר על 1 מעלת צלזיוס.
זה העיקרון הפשוט ביותר שניסיתי והצליח לי.
את המגש המקורי מניחים בתחתית התא עם כחצי ליטר מים כדי לשמור על לחות קבועה באומנת.
הרשתות נמצאות בחלל המרכזי ועליו מניחים קופסה ובתוכו - את הגוזלים.
זהירות לא לאפות אותם יותר מידי.
בטוסטר-אובן ניתן לאכלס עד שלושה גוזלים.
בתנור ניתן לאכלס עד עשרים גוזלים.
בהצלחה והנאה בבניה.
עם מעט דמיון ואמונה תגיע רחוק